Utflukter alene

Jeg og Kaktus har vært omstreifere de siste dagene. Han trenger å bli mer selvstendig uten Bella og finne mer trygghet alene. Så vi har tatt det stegvis. I starten kjørte vi korte turer til nye steder og jeg lot han hoppe inn i bilen når han følte seg utrygg. Ellers lar jeg han styre hvor vi går, når vi snur, når vi står å bare ser osv. Han er veldig flink til å justere dette selv og jeg vil helst at jeg bare er i bakgrunnen så han kan ta inn mest mulig inntrykk uten at jeg blir en distraksjon eller sovepute.

I det siste har han tålt å dra lenger og han er mye tryggere på nye steder alene. Nå er det sjelden han går til bilen og ofte så vil han ikke inn i bilen igjen av frykt for at vi skal dra hjem igjen. Men begynner det å regne så er det ingen tvil lenger! Da løper han til bilen 🙂 I går skulle vi egentlig dra til noe som heter Kongehulen, men Kaktus likte ikke skogveien som var full av insekter, fuktig og ganske gjengrodd, så han snudde og vi dro til et pukkverk. Jeg synes steinhaugene og “sanddynene” er så fine og gledet meg til å ta bilder der, men jeg hadde glemt minnekortet! Kaktus synes det var spennende å gøy der inntil det begynte å blåse skikkelig. Da gikk han mot bilen, så vi dro til Hobøl Kirke og vandret rundt der en stund. Der elsket han å være. Vi trente parkour, lekte og inspiserte masse. Og mesteparten av tiden går han rundt å sjekker ting på egenhånd. Når vi skulle dra så var han ikke helt villig til å dra derfra og når vi kjørte inn veien hjemme så begynte han å pipe. Ikke fornøyd med at utflukten var over. Vanligvis løper han rett inn og vil inn til Bella og Reidar, men nå sto han tvilende til om han ville inn.

w_DSC4106

I dag dro vi til en badeplass som heter Lysern. Det perfekte været og det perfekte stedet for Kaktus. Etter at vi hadde sjekket ut badeplassen så svingte han inn en grusvei som går inn i et hyttefelt. Han gikk av gårde med så stolt holdning. Rolig og fin og taklet helt suverent en liten vakthund som prøvde å skremme oss vekk. Så dro vi rundt vannet til enda en badeplass og bare surret rundt der en god stund. Han luktet på hvert sandkorn tror jeg! En nydelig tur i fint vær og han er blitt så utrolig mye tryggere. Ingen klening på meg og jeg er veldig stolt av han. På vei tilbake ble det sutring. Er helt grusomt at vi drar hjem. Når vi parkerte hjemme og skulle gå inn så gikk han halvveis til døra før han stoppet og løp tilbake til bilen. Han skulle ut på mer tur! Jeg spurte hvor Reidar og Bella var og først da våknet han opp og ville inn 🙂 Tror han glemmer helt at de finnes på disse utfluktene.

w_DSC4120w_DSC4125

Disse turene er også god trening i forhold til når vi skal ut å trene på å møte andre hunder. Han trenger sårt å være tryggere alene da og han må være trygg på å komme til nye steder. Det blir også for mye rot å ha begge der når vi skal ha fullt fokus på trening. Bella drar ut med Reidar og de hadde en kjempefin tur på et nytt sted i går. Ho blir også veldig påvirket av Kaktus. Hvis han stresser eller reagerer på elg, ferske lukter, hunder og katter. Ho er mer selvstendig, men det er uvant for ho også å være uten flokken. Så dette er gode erfaringer for begge. Det ble alt for vanskelig å trene sånn i Oslo. Bilen var ofte langt unna, det var vanskelig å finne parkering igjen og turer alene ble bare i kjente områder.

w_DSC4070

Vi ryddet litt under skrivepulten og Kaktus flyttet inn 🙂 Det var ikke helt meningen det, men trives han der så må han jo få lov.

Leave a Reply

