Hjemme alene oppdatering

Jeg har vært en skikkelig flittig Lise! Og det har vært med suksess 🙂

Tidligere var jeg ute lenger, men Kaktus var veldig varierende i forhold til hvor mye han tålte og det ble ofte piping. Jeg fikk i hvert fall piping et par ganger hver dag og det er et tegn på at ting går for fort frem. I tillegg så la han seg sjelden ned eller var helt avslappet.

1HA

Her er de gamle grafene og de spriker i alle retninger. Det blå er totaltiden alene, orange er alene uten distraksjon og rød er piping. Nå fokuserer jeg kun på tiden alene uten distraksjon og har kun hatt et pip av over 100 alene runder, så det er ikke tatt med.

NyStart

Så dette er slik grafen ser ut etter at jeg begynte på nytt. Ikke bare ser grafen mye mer ryddig ut, men forskjellen i adferd er enorm. Han har gradvis slappet mer og mer av samtidig som alenetiden øker. I starten satt/sto han gjerne med ørene bakover og fullt fokus på døra, mens nå ligger han stort sett og i dag lå han med hodet i bakken og glippet med øynene! Det kan jeg virkelig jobbe med. Han går heller ikke bort til døra lenger som han gjorde veldig ofte før.

notater

Jeg er nøye med å skrive notatet for hver gang. Sitter med stoppeklokke og følger med på hvordan han har det. Ser jeg tegn til at han begynner å bli urolig så går jeg inn, men jeg er også nøye med å belønne at han er rolig samtidig som jeg innimellom pusher tiden. Intervaller har fungert strålende og vi har begynt å komme oss sakte men sikkert over kneika som var blitt det å ikke ha distraksjonen der. Han får bare en veldig liten distraksjon før jeg går ut, gjerne en liten klatt av maten sin på en skål eller noen godbiter drysset rundt seg. Han gidder ikke møte meg når jeg kommer inn lenger og han ligger bare å slapper av mellom hver økt som også er et tegn på at treningen ikke er stressende.

Hver dag er det 2 runder med trening hvor jeg holder på i ca en time hver gang. Også trener vi noen ganger på kvelden og da også en time. Han reagerer ikke lenger på endringen med at både jeg og Reidar går ut samtidig. I helgen nå skal vi fortsette og ta minimum to runder. Det er tungt å sitte å slite med korte minutter av gangen og i starten var det snakk om sekunder, men den jobben jeg gjør nå er hele fundamentet for at han virkelig skal bli trygg og at jeg kan øke uten tilbakefall. Nå ligner treningen på den roen han hadde sist vi trente oss opp til 60min.

Det som er utrolig viktig nå er at jeg er obs på vanskelige platåer. Jeg husker han stagnerte på noen tider sist. Han slet spesielt med å komme seg forbi 40min og nå har stagnasjonen vært på overgangen fra distraksjon til det å være alene uten noe å gjøre, men den har vi endelig brutt. Han blir også liggende selv om han hører bilen kjører uten at han har noe å distrahere seg med.

Our Separation Anxiety Journey; It Can Be Done

Dette innlegget ligner så mye på min egen erfaring med Kaktus. Spesielt om opp og nedturer og det å fortsatt finne motivasjon til å fortsette.

The Exasperating Truth – Why Separation Anxiety Gets a Bad Rap

Og hvis man tror seperasjonsangst hos hund er en umulig oppgave eller hvis man er virkelig desillusjonert og tror det er enkelt så er “The Exasperating Truth” et bra innlegg av Malena DeMartini

Ellers har ting vært fint. Vi har hatt fine rolige turer i fint vær. Bortsett fra i går. Det regnet ikke, men det var vått så begge to rømte til bilen hele tiden og hadde ikke lyst til å være ute. De ville ikke engang ligge ute på uteplassen som er blitt et favorittsted hvor de storkoser seg. Kaktus går bort til vinduet og skraper på veggen for å gi beskjed om at han veldig gjerne vil ut 🙂 Ofte så sitter vi inne på kvelden mens de sitter ute å bare ser på verden og vi kan se på pusten deres at de sitter å lukter på vinden og alt den har med seg av spennende hemmeligheter.

w_DSC3179w_DSC3393w_DSC3109w_DSC3373w_DSC3476w_DSC3463w_DSC3489w_DSC3417w_DSC3261Stakkars Bella blir plaget av fluer.w_DSC3408w_DSC3337w_DSC3294Kaktus søker etter sardiner 🙂

 

Leave a Reply

