Hjemme alene

Dette er min store bøyg, det store fjellet som om dagen virker som det blir brattere og høyere bare jeg nærmer meg det! Alt gikk så utrolig bra før Bella bestemte seg for å få sin veldig uventede løpetid. Kaktus endte nesten på null igjen og selv om jeg ble motløs så holdt jeg det gående. Jeg gjorde det enklere for han og begynte på ny.

Så kom det innkalling fra NAV om møte og ny behandlingsplan. Jeg vil gjerne inn i Senter for Jobbmestring så jeg kan få videre hjelp med å komme meg ut i arbeid igjen, men først må jeg få orden på Kaktus så han kan være alene hjemme. Jeg forklarte dette på møtet og ble møtt med forståelse, noe jeg setter enormt stor pris på. Men vi endte med å sende inn søknad allerede nå fordi vi satser på at ventetiden vil være nok til at jeg da har fått treningen i orden. Men det jeg trodde var økt motivasjon for hjemmealenetrening ble stress. Jeg skrev detaljerte notater, lagde grafer for å se fremgang og jeg jaget på mye mer enn jeg innså. Jeg ble irritabel, frustrert, nedstemt, mistet energi igjen og NAT-tanker som jeg dessverre kjenner så godt begynte å rase. Treningen gikk sånn passe og vi ble bare stående mye på samme sted. Jeg prøvde hele tiden å pushe på uten at jeg var klar over det og vi kom egentlig ingen vei. Ikke bare er det NAV som stresser men andre rundt meg også, som ikke har noen ide om hvor mye jobb, dedikasjon og tålmodighet som kreves for å få dette til å lykkes. De tror at det bare er å la hunden grine og stresse så skjønner den etterhvert at du kommer tilbake. Skulle ønske det var så enkelt, men som Marlena diMartini sier så er hunden analog i vår kjappe digitale verden hvor vi forventer kjapp oppadgående kurver med progresjon. Bare det lille jeg har pushet på i det siste viser hvor lite som skal til for at ting går i stå og til og med bakover.

I dag bestemte jeg meg for å lese boken på nytt og starte helt fra bunnen av! Nå går jeg kun ut ifra den analoge Kaktusen og jobber som jeg gjorde når vi flyttet hit. Det eneste jeg kan gjøre er å trene i hans tempo, under terskelnivå og samtidig holde motivasjonen oppe og være tålmodig. Og når jeg leste boken på nytt så fikk jeg tidlig et klask i bakhodet! En eier som er utålmodig og krever resultater etter sine egne behov vil nesten garantert feile. Og hvis man pusher alenetiden lineært vil man nesten garantert få problemer og tilbakefall. Og det er de to tingene jeg nå har gjort! Hvis man ikke har trent en hund igjennom seperasjonsangst før så tror jeg man vanskelig kan forestille seg hvor sinnsykt frustrerende og demotiverende den prosessen kan være. Seieren min nå er at jeg har funnet ny motivasjon, tross tilbakegang og at jeg vet han kan. Vi har klart det før og da skal vi klare det igjen.

Stresset hans ser jeg lite til ellers, men jeg har heller ikke prøvd å utfordre han noe særlig. Så vi går rolige korte turer med lite variasjon, har strikte rutiner og er konsekvente. Han har blomstret opp igjen, leker, kontakten er tilbake og han slapper godt av. Vi hadde besøk her på søndag og han tok alt med knusende ro. Var litt usikker på en mann han ikke har møtt før, men kom fort over det og slappet av ute mens vi var sosiale. Bella fant seg et fang så ho var veldig fornøyd 🙂

w_DSC2462w_DSC2467

Her har skrotnissen rotet seg inn i en kløveråker.

w_DSC2631w_DSC2621

Etter lek i sola kan man dø litt i skyggen. På de varmeste dagene blir det mye hvile i skyggen og de trives godt med å slappe av å bare nyte lyder og lukter.

w_DSC2402w_DSC2798w_DSC2507Bella har så lyst til å gå opp stien bak seg og står forventningsfullt og håper vi kommer etter. Vi har ikke gått der så mye så det er superspennende å utforske 🙂

w_DSC2493w_DSC2879w_DSC2886

Jeg skal fortsette å skrive notater om treningen og jeg skal også fortsette med grafene, men nå skal jeg slappe mer av med treningen. Og med å slappe av mener jeg ikke mindre trening, jeg har faktisk økt i mengde, men kortere økter og mye mer fokus på signalene til Kaktus! Det var jo sånn jeg gjorde det med suksess i starten.

Leave a Reply

