Uteplass!

Endelig har vi fått oss en uteplass hvor vi kan nyte fuglekvitter, hissig mygg, sol, en sval bris og gjerne et glass vin. Når vi bodde i Oslo ble det mye parkliv, men problemene kommer når du må på do, hvis du har glemt noe osv. Og det er veldig gøy å kunne forme sin egen lille sfære ute. Til å begynne med var det ingenting her ute, annet enn teglstegn. Så vi startet her:

w_DSC0573

Ikke så innbydende akkurat. Ikke er dette vårt hus heller så vi må lage noe som ikke er fastmontert, lager varige spor og det må kunne fjernes lett. Og vi tenker selvsagt på at det skal være en fin plass for hundene hvor de kan se på verden, men også skjermes så de ikke blir forstyrret av katten eller nabohunden hele tiden. Og vi har ikke råd til å spytte i masse penger, så da må man bruke de små grå og det er da ting blir gøy.

w_DSC1705

Heldigvis sto det paller med teglstegn på tomta som vi kunne bruke til å lage en benk. Ingenting er murt, de er bare stablet og de er så rette og stødige så alt vi trengte var litt plank så vi fikk et sete. Og selvsagt havner det alt mulig skrot inni benken 🙂 Denne tok os veldig kort tid å lage og var superenkel å sette sammen. Bikkjene liker ikke alle insektene som kravler rundt på dem når de ligger på bakken så de ble veldig glad for en benk.

w_DSC2131w_DSC2119w_DSC2321w_DSC2395w_DSC2513

Når benken var ferdig begynte vi å lage levegg. Vi har nå laget to stykker som skjermer for nabohunden og katten som spankulerer rundt utenfor hos dem. Materialene til kassa fant vi også på tomta. Det er gammel plank brukt til støp så de har masse sementrester som gir de sjarm. Vi kjøpte kompost fra Oslo kommune (25kr for 25liter). Kvalitetsjord til en billig penge. Armeringsnett hadde vi sikkert funnet billig og rustent hadde jeg hatt litt mer tålmodighet, men det hadde jeg ikke så vi kjøpte hos Biltema. Så plantet vi Arkitektens Trøst i kassa og nå er jeg redd vi har en plante som kommer til å skape fullstendig jungel hvis jeg ikke er veldig nøye med å kontrollere den, men den virker så fin så jeg er håpefull.

Ellers gjenstår det å lage gjerde. Der har vi ikke helt bestemt oss enda. Jeg vil gjerne lage et par stoler og spesiellt har jeg lyst til å lage hengekøyehuske. Ser jo lekende lett ut 😉

hammock-chair-wondervuldiy

Bella og Kaktus elsker å slappe av ute. Bella steker seg i sola for så å slappe av på benken til ho har kjølt seg ned nok til å stekes igjen. Kaktus hater virkelig alle insektene så han holder seg stort sett til benken. På tur har de blitt spist opp av fluer og fått noen hissige bitt som tydelig irriterer noe voldsomt. Så han tror alle insekter er mistenkte. Jeg må alltid ha med rekeosten ut i tilfelle katten eller nabohunden kommer. Hvis jeg ikke er ute kommer de inn å sier ifra at de har sett noe. Katten går som oftest et stykke unna, men noen få ganger har den vært tett innpå. De takler det utrolig bra. Ingen piping og de holder seg forholdsvis rolig og det går fint å roe de ned. Bjeffing fra nabohunden reagerer de svært lite på og de er også veldig rolige hvis den går forbi.

w_DSC2374w_DSC2369w_DSC2331w_DSC2359

Teppetørk skaper litt stengsel for stressende kattespotting hvis de trenger ekstra ro 🙂

w_DSC2223w_DSC2211w_DSC2212

En dag satt jeg og bikkjene og så på katten leke seg med en mus. Heldigvis for musa så var katta litt lat og overmodig, så musa gjemte seg under traktordekket og jeg tror den kom fra det med bare fremtidige mareritt.

Ellers er det så varmt nå så vi vi kjører til steder med mye skygge hvor vi kan gå tur. Skulle vi gått til turområdene så må vi gå i steikende sol i 15min og dø alt for mye før vi kommer oss dit. I går fikk vi gått en times tur med pauser i skyggen og vi fikk lekt med kaninleken. Kaktus spesielt blir ivrig med en gang han ser jeg gjør den klar! Nå har jeg festet den på en fiskestang så vi har en flirtpole. Stresset hans er der enda, men det er mindre, så vi går fortsatt korte turer og heller aktiviserer mye både ute og inne, pluss at vi sørger for at han får godt med hvile.

Leave a Reply

