Merkelig løpetid

Endelig virker det som snuppa er på slutten av løpetiden. Nå blør ho ikke lenger (var svært lite blod generellt), markerer mindre og ho er blitt en tøs. I går slapp jeg ho ut av “sonen” sin så ho kunne gå å legge seg sammen med Reidar, men ho hadde andre planer. Kaktus var sliten og ville egentlig sove, men Bella beit han i halen, rulla rundt oppå han og insisterte på å leke. Ho får det stort sett som ho vil, for det er ganske umulig å si nei til ho når ho har bestemt seg. Så de lekte litt før ho plutselig begynte å dytte rompa si i fjeset til Kaktus! Rett før han skulle til å hoppe på ho ropte jeg på han og han avbrøt. De fikk et lite godbitsøk i håp om at de var ferdige, men så var det samme sirkuset igjen. Jeg ropte igjen og vi gjorde litt rotrening. Da falt de til ro heldigvis og ikke lenge etterpå gikk Kaktus og spredte seg godt utover dyna mi så jeg måtte lirke til meg litt dyne når jeg skulle legge meg.

w_DSC0926

Kaktus har vært mer på tuppa i det siste, men han har vært veldig flink til å slappe av. Han markerer mye mer og er mer sensitiv til ting rundt seg. Her om dagen fulgte ikke jeg helt med og han satte etter en katt (POKKER!). Utrolig dumt av meg! Jeg rakk ikke engang å prøve å kalle han inn. Han kom heldigvis ikke så langt før katten satt oppe i et tre, men han skreik av frustrasjon og stress. Jeg løp bort å fikk han vekk derfra, men da var han helt i sin egen verden. Han stressa rundt i ring på jordet og bare kastet seg hit og dit. Jeg fikk litt kontakt med han, men han koblet fort ut igjen og jeg tok han med meg vekk. Når vi begynte å gå roet han seg mer og mer, så vi gikk en veldig rolig tur bort til låven. Der satte vi oss og bare slappet av og så gikk vi hjem igjen. Ble en kort tur, men det holdt masse for han den dagen. Dagen etter fikk han sove ordentlig ut og det ble igjen en kort og veldig rolig tur. Vi har sett katter etter denne jakten og heldigvis har han vært flink og taklet de veldig fint, men han vil ikke gå i området der han jaktet lenger. Nå håper vi at Bella er ferdig med løpetiden i dag og ting endelig kan bli normalt igjen.

Hjemmealene-treningen har jeg fortsatt med hele veien, bortsett fra dagen etter kattejakta. Men han sliter med å være alene nå som han har vært mer sensitiv. Han har veldig behov for å ha meg i nærheten for å slappe av. Så jeg gjør kortere økter og flere. Jeg tar 2 runder, en på morningen og en på ettermiddagen hvor jeg går ut flere ganger i 10-20min. Når ting normaliserer seg så tror jeg vi kjapt er tilbake der jeg slapp før løpetiden (50-60min).

60699_Treat_Toob_4Jeg har endelig fått ZiwiPeak i hus igjen. Vi foret mest på MUSH, men vi har endt med 2 proteinkilder og de skal ha min 3. Vi kjøpte også Treat Toob som jeg kan ha våtfor i. Ganske så genialt, så jeg kan belønne med sunn mat på tur. De elsker det våtforet og de er heldigvis lave på fett (7%). Og tørrforet som bare er rent tørket kjøtt er veldig fine godbiter til aktivisering og trening. Dessverre så har både Dyresjappa og Animail problemer med å få inn ZiwiPeak fra leverandør, men etter super service fra Dyresjappa så fant de to sekker med ZiwiPeak tørrfor på lageret. Dyresjappa virker som de genuint er glad i kundene sine. Det er ikke så ofte man møter på lenger. Så her sitter trollene på stuebordet å poserer med maten sin 🙂

w_DSC1023

Ellers har vi hatt rolige turer. Været har vært helt strålende og heldigvis litt kjøligere så de har fått løpt litt mer. Surrehuene har fått surre og vi har egentlig bare fokusert på å la de lukte og utforske så mye som mulig.

w_DSC1006w_DSC0936w_DSC0916w_DSC0906w_DSC0767w_DSC0880w_DSC0771w_DSC0888

Reidar fant denne rådyrskallen på et jorde! Utrolig fin og den ble selvsagt med hjem 🙂

w_DSC0725

Kaktus koser seg i vinduet og sitter lenge og lukter på verden og speider etter katter. Ser han en så kommer han løpende for å få litt ost. Han var alene ute en dag og nabohunden var ute. Kaktus var utrolig flink og valgte å hoppe inn av vinduet og gi beskjed til meg at han skulle ha ost! Veldig bra valg og selvsagt fikk han osten sin 😀

Leave a Reply

