Jage små hvite pelsdotter

Mye har skjedd i det siste!

Bella har fått løpetid! Jaggu, det kom som lyn fra klar himmel. Ho har alltid hatt løpetid i overgangen September – Oktober, men jeg la merke til at ho markerte og at Kaktus smakte på markeringene hennes for en god stund siden. Jeg tror jeg gikk inn i “vil ikke vite” modus og la det på hylla. Men jeg la merke til at Kaktus ble mer og mer på vakt ute på tur og ble mer var for andre hunder. Så fikk ho utflod og jeg koblet at det kunne være løpetid, men siden ho aldri har hatt det på våren før så googlet jeg. Da ble det telefon til veterinær som sa det jeg burde ha koblet selv : løpetid! Og joda, samme dag som vi ringte brøt kaoset ut. Kaktus var gal og Bella var gal. Begge hadde bust og begge skulle danse fertilitetsdansen. Vi separerte de, Bella ble vasket bak og jeg sov på stua med Kaktus og Bella sov på soverommet med Reidar. Og dette var selvsagt på bursdagen til Reidar så han var bura inne mye av bursdagen sin 😀

w_DSC0062

De neste dagene gikk vi tur hver for oss, Kaktus ble holdt unna tisseflekkene til Bella, ho ble bært inn på badet for vask og så slengt inn bak kompostgrindene. Det fungerte fint og det var ikke noe mer mas fra noen av de. Vi tenkte det hele var over, men en uke senere brøt kaoset løs på nytt. Så vi satte inn samme regimet igjen. Nå blør ho periodevis og stort sett bare ute. Kaktus er veldig flink og holder seg i skinnet. Jeg kan kalle han vekk fra ho veldig lett. Men jeg er selvsagt redd! Dette er det som alltid har sendt han ut i stressmodus, men alt jeg kan gjøre er å tilpasse alt så vi minimerer stresset hans så godt som mulig, at han får utløp for energi og blir stimulert som vanlig. Og selv om jeg er redd så tar jeg det rolig, jeg kan ikke annet. Nå har det vært flere dager med mye ro og veldig lite interesse, men så har vi vært veldig nøye med å skille de og holde han unna henne når ho lukter mest. Nå aner jeg ikke hvor i syklusen vi er. Er vi ferdige? Har vi 1 uke til, 2 uker til? Står ho i morgen? Står ho i det hele tatt? Blir ho innbilt som ellers? Når kan vi sterilisere henne?

Ellers så har været skiftet drastisk. Det gikk fra kalde 10 grader og skjerf til 20 grader sol, lite vind og t-skjorte. I går gikk vi en tur på et nytt sted. Vi kom inn i et hogstfelt med en traktorvei som gikk igjennom. Kaktus spora noe veldig, men han holdt seg rolig, kom på innkallinger og var veldig pålogget. Så kom vi nesten ut av hogstfeltet og der så vi 4 elg! De har mest sannsynlig kommet fra der vi var. Vi hadde sett flere elgspor og med sporinga til Kaktus så virket det som ferske spor. Kaktus så de ikke, men Bella gjorde det og begynte å pipe å bli urolig. Så det var bare å få tatt elgbildene å så gjøre retrett så ho kunne slippe stresset. Vi møtte også på en merkelig fugl, som muligens hadde rede i nærheten. Den fløy over oss konstant og hørtes ut som en rar mekanisk lyd. Reidar synes det hørtes ut som en gammel telefon, jeg vet ikke hva jeg kan sammenligne det med, men ingenting jeg har hørt før.

w_DSC0525

Vi fikk også gjort litt leketrening 🙂 Vi kjøpte pelsdotter på snor som er helt geniale. Vi prøver å gradvis bygge opp lekelyst eller det å ikke gå så fort lei av å leke. Jeg ønsker å bruke leker som belønning for innkalling når de ser dyr ute. De kanaliserer så mye energi at det må få et sunt utløp og en leke er helt genialt. Og vi kan bruke det til impulskontrolltrening.

w_DSC0279

I dag hadde vi lagt detaljerte planer for turen. Jeg skulle trene rotrening på matte ute, vi skulle trene lek, og vi skulle gå på et nytt sted. Men mesteparten av planene ble lagt vekk. Begge to var så varme at det var ingen vits å fortsette turen. Jeg fikk trent rotrening i hvert fall. Kaktus var veldig villig til å være rolig i skyggen 😀

På vei hjem så hadde en nabohund stukket av og var på vei mot oss, med eier etter på moped. Kaktus la seg ned klar for å bykse frem og det er lite jeg kan gjøre når den andre hunden går på hver gang han ser Kaktus vike selv med blikket. Så jeg passet på å ikke stramme båndet og ventet litt for å se an situasjonen. Men så kom det lille hvite pelstrollet nærmere. Kaktus bykset som forventet mot og jeg klarte ikke å holde langlina som nå har gitt meg noen helvetes brannsår i hånda. Prøv å hold igjen en langline som drar av huden på hendene dine. Jeg så bare Kaktus og en liten hvit pelsdott forsvinne ned bakken og mot huset til dotten. Jeg jogget etter og dotteieren kastet seg på mopeden 😀 Når jeg tok de igjen sto de i en ganske anspent diskusjon og når jeg kom helt bort krøp den lille hunden sammen og ble engstelig, så jeg kastet litt godbiter på bakken til den. Det var suksess! Han stakk nesa i bakken og Kaktus kunne slappe litt mer av mens han fikk lukta grundig på pelsen. Med en gang pelsen tok hode opp ble Kaktus truende og jeg kastet mer godis, nesa til pelsen gikk i bakken og Kaktus slappet av. Til slutt var jeg pelsens beste venn, Kaktus var rolig og avslappet og så kom eieren og plukket opp pelsen som nok følte seg snytt. Han hadde det helt strålende. Eieren forklarte at pelsen pleide å snike seg ut når han åpnet døra og han beklaget situasjonen flere ganger. Jeg sa bare at sånt skjer og smilte. Det kan skje den beste av oss og det at han beklagde det har så mye å si.

Vi kom oss hjem med to veldig varme hunder og de fikk maten sin ute. De storkoste seg i skyggen og lå og luktet på verden, salppet av, så på kattene og tok livet grundig mer ro. Hver gang kattene kom forbi så vanket det ost. Begge var utrolig flinke, holdt seg helt rolige samme hva kattefantene gjorde. En gang så ikke jeg katten, men skjønte at den var der når Kaktus kom og ba om å få osten hadde krav på 😀 Da vet du at de har koblet katt=belønning. Takk og lov for at jeg har jobbet med å være rolig når de ser katt inne. Hadde jeg ikke gjort det hadde de ikke kunnet ligge ute å slappe av som i dag.

w_DSC0624w_DSC0616w_DSC0601w_DSC0581w_DSC0573w_DSC0561w_DSC0556

Leave a Reply

