Lenestol-ekspertene

Jeg har vært lenestol-ekspert flere ganger og faller for fristelsen innimellom enda dessverre, men jeg prøver å la være!

Når noen ber om råd/hjelp så får man ofte et kort sammendrag av problemstillingen og mye informasjon som kan være veldig viktig har man kanskje ikke. Folk gir bastante råd om trening og hvordan man skal fikse adferdsproblemer på basis av et kort innlegg. F.eks en hund som utagerer på tur kan være frustrert, den kan være redd, den kan ha mye oppbygd stress (problemet kan for alt man vet være noe som skjer hjemme), den kan ha fysiske plager, den kan reagere på eiers oppførsel og det kan være en god miks av alle disse. For alt du vet så lever denne hunden med en katt og spenningene de imellom stresser hunden så mye at dette gir utslag på tur. Uten stresset hjemme så ville den fint taklet å møte det som nå er triggere på tur.

Jeg har stor respekt for råd som begynner med “kanskje”, “har du prøvd”, eller spørsmål. Jeg er også veldig glad i råd som henviser folk til kunnskap: bøker, artikler, studier, adferdskonsulenter, vetrinærer, profesjonelle trenere osv. Den beste måten å hjelpe noen på er å gi de kunnskapsrike ressurser fra trygge kilder. Selv om en problemstilling virker åpenbar med den informasjonen man får servert så er ting ofte mye mer komplisert. Jeg vil ofte hjelpe fordi jeg vet hvor vanskelig det kan være å sitte fast i treningen, men det beste jeg kan gjøre er å være ydmyk å ikke tro at jeg sitter på svarene selv. Selv de som er utdannet og sertifiserte til å gjøre seg opp en mening, spør, møter hund og eier og bruker tid før de kommer med forslag og selv da kan rådene endre seg underveis i treningen etter hvert som nye ting dukker opp. Så hvordan kan vi som bare har erfaring fra egne hunder kunne uttale oss bastant. Ofte er det veldig bagatellmessige problemer, men når det er ting som kan ha innvirkning på hundens ve og vel så burde man tråkke veldig veldig forsiktig.

Selv når det er snakk om hvordan gå videre når man sitter fast i inntrening av et triks så sier jeg du kan prøve dette. Ikke “slik gjøres det”. Hunder er forskjellige, noen tåler å pushes mer enn andre, noen er flinke til å tilby adferder, noen trenger mer lokking, noen blir fort frustrerte, noen burde kanskje ikke trene det trikset i det hele tatt og rådet burde være å la det ligge. Det er skummelt å se en verden med hunder i svart-hvitt. Du kan faktisk i verste fall ødelegge hundens motivasjon til å trene fordi eieren nå gjør det som funker på din hund, men som var helt galt for deres hund. Noen ganger burde man kanskje tenke igjennom hvorfor man gir råd i første omgang. Er det for egen del? Er det så jeg kan briljere? Er det fordi jeg vil hjelpe? Er det så jeg kan se hvilken respons det gir fra andre? Er det så jeg kan få “likes”?

Noe jeg føler er vel så viktig er å være ytterst forsiktig med å klaske sine meninger i fleisen på folk som ikke engang har bedt om det. Ser du et bilde av en hund som får en klem og den ser ukomfortabel ut, så husk at det er et bilde og et fryst øyeblikk. Kanskje synes hunden det er helt fantastisk så lenge eieren ikke klemmer for hardt, men akkurat idet bildet ble tatt så klemte hun litt hardere ved et uhell, eller kanskje katten den stresset sånn med gikk forbi. Sleng dommerhatten i søpla eller bruk den som draleke med bikkja. Jeg ser jo at jo mer jeg lærer jo mer uvitende skjønner jeg at jeg er.

Jeg var nettopp offer for en bastant lenestol-ekspert på Instagram. Hun mener nok vel, men sånne råd skal man være utrolig forsiktig med. Jeg skulle så inderlig ønske at det ble mer prestisje i det å være ydmyk og å innrømme at man ikke vet sikkert. Når vi går ut å skal fore vårt ego er det veldig mulig at det er en hund (og eier) i den andre enden som kan få problemer på grunn av det.

Leave a Reply

