Informative kommandoer

På engelsk kalles de “informational cues”, og de er ganske så geniale og ganske så enkle å lære inn. Mange har de nok også uten å tenke over det. Jeg tenkte jeg skulle liste opp de jeg har og de jeg hadde ved uhell.

Denne artikkelen av Eric Brad CPDT-KA er veldig fin og handler mye om hvordan informative kommandoer kan redusere frustrasjon og øke treningsfokus hos hunden.

stayinteresting

Den viktigste vi har er SÅNN, FERDIG som bare betyr at nå skjer det ingenting på en stund og det hjelper ikke mase. Utrolig viktig for å unngå frustrasjon og en hund som fortsetter å være på jobb uten å bli belønnet fordi den ikke vet at du har pause eller er ferdig.

Så har vi SÅNN, SKAL VI GÅ som betyr at nå er vi ferdig med det vi holder på med nå og du kan gjøre som du vil.

KJØRE BIL den er nok ikke helt forstått enda, men den sitter ganske greit. Men de forstår jo selvsagt hva det betyr når bilen låses opp 🙂 Da løper de til bilen og står klare.

DET SKJER INGENTING, betyr at det du reagerer på er ikke noe å bry seg om. Kaktus reagerer kanskje på at jeg gjør noe og lurer på om det kan være spennende, men når jeg sier at det ikke skjer noe så detter hodet ned igjen.Eller han reagerer på en lyd og jeg gir beskjed om at det skjer ingenting så detter hodet ned igjen. Den ble veldig viktig når vi flyttet.

KLOSAKSA, vi holder den alltid frem til de før vi klipper klør og når de ser den hopper de opp i sofaen å gjør seg klare.

DOPAPIR, samme som saksa hvis vi skal tømme kjertler. De liker det så avgjort ikke, men aksepterer det og de kommer villig.

SE, EN HUND er selvforklarende, men dessverre så blir de jaget av den. Så jeg burde lage en ny i mindre stressende situasjoner og heller bruke denne i nødstilfeller hvor det faktisk re lurt å være forberedt.

NEI, DET ER IKKE HAN betyr at ja det er tiden for at Reidar kommer nå, men nei det er ikke han.

REIDAR KOMMER, selvforklarende

TISSE, rett og slett at nå skal du tisse og så kan vi gjøre det du vil (som oftest å gå inn igjen når det regner)

SKAL VI TRENE, veldig fin å si før man begynner å gjøre klart til trening så det er en bevisst kommando som gir beskjed om at noe interessant skal skje og ikke rasling av pose eller noe annet man gjør. Slipper en hund som ligger på vakt og ikke helt klarer å slappe av.

DEN ER BORTE, en trigger er borte. F.eks når vi trener på katten som lusker utenfor vinduet så gir jeg beskjed når katten er borte og belønningene forsvinner med den.

DA GÅR JEG, nå blir dere alene og det er helt trygt. Jeg går ofte ut ytterdøra ellers og sier jeg ingenting så skal jeg bare hente noe, sjekke sikringskapet etc.

KATTEPUS, var en av tabbene jeg gjorde uten å mene det. Den er trent vekk igjen heldigvis.

DU! en mild men treng DU betyr slutt med det du gjør. Brukes svært sjelden, men ble brukt i går når Kaktus maset etter Bella som har løpetid. Han slutter å mase og tilbyr noe han tror jeg heller vil ha som å legge seg og det blir belønnet. Eller han bare kommer til meg og får noe annet å gjøre. Kan også bety at det vil ha konsekvenser, som at det du driver med blir fjernet.

SKAL VI GÅ HIT, betyr bare at vi skifter retning og du kan velge om du vil gå der. Vi bruker den oftest når vi tar inn på en ny sti osv så de har en god assosiasjon til hva det betyr og det er svært sjelden de ikke vil være med. Hvis vi må et sted så har vi innkalling eller navnet vi kan bruke.

Intensjonen min med disse er forutsigbarhet. Alt jeg trenger å gjøre er å være konsekvent med ordene jeg bruker og at jeg sier de rett før det det gjelder skjer. Og at jeg har en ryddig forståelse av hva de skal bety. De fungerer og jeg tror det gjør ting mye lettere for de. Mest sannsynlig er det mer enn bare ordene som er kommandoen, det er nok mye situasjonene også, men de fungerer der vi trenger det og møter vi nye situasjoner så blir det gradvis generalisert med tiden. Jeg synes spesielt det er viktig å gi de beskjed om ting som kan være ubehagelig, så de er forberedt. Noe av det mest skremmende for en hund er ubehagelige hendelser som kommer plutselig på de. Jeg tror det er med på å skape trygghet og det kreves så lite av meg å bare gi de en “heads up”.

 

 

Leave a Reply

