Hjemmealene trening

Tidligere skrev jeg at Kaktus har slitt med å være hjemme alene. Tidligere fikk jeg jobbet han opp til å være alene 4 timer, men når alt stresset kom så ble han stresset bare jeg gikk ut døra. Og nå som vi har flyttet og han har det bedre så har jeg fokusert på hjemmealene trening hver dag og i små doser så jeg virkelig skal få han til å være trygg.

Vi er nå endelig oppe i 40-45 min, den magiske 40min grensa er nådd. Det har gått litt opp og ned, men det er naturlig. Vi hadde plutselig en nedgang fra stabilt 30-40min hvor han plutselig ble stresset etter 15 min og det skjedde 3 ganger på kort tid (han hadde vært litt utafor etter dagene med dårlig vær, tror det er grunnen). Så jeg tok fram Memory Traineren (kjøpt hos Dyresjappa). Jeg tok med utløserknappen ut og plasserte Traineren der hvor han vanligvis slapper av. Først fikk han det vanlige godbitsøket og når jeg så han var ferdig med det å la seg ned så klikket jeg på utløseren. Hele veien kunne jeg klikke for ro. Han prøvde selvsagt å se om han kunne manipulere maskina, men etter hvert så bare slappet han og nøt en overraskende jackpot i ny og ne. Jeg kunne gå fra 15min og rett til 30min uten problemer. Neste runde kunne jeg øke til 40min. Og i dag var vi tilbake til 45min uten trainer og han bare lå og sov i sofaen sammen med Bella. Noen ganger gidder han ikke en gang komme å møte meg i døra når jeg kommer inn igjen og hvis han gjør det er det helt rolig.

159810_60529

I dag var det sol og fint vær, men det blåste noe veldig. Kaktus pleier å bli frustrert og veldig gira hvis det blåser mye. I dag var han vill og gal, men han var så happy! Han spora i skogen og på jordet (i vill fart), han stakk til skogs når vi gikk langs veien, han løp rundt som en liten galemattias, men han kom som et lyn hvis jeg ropte, han ga opp spor hvis jeg ikke fulgte etter, han hadde en utrolig bra impulskontroll til å være så gira. Heldigvis var det le for vinden noen steder og han kunne roe seg ned. Da gikk han rolig å fint i nærheten. Han satte igang lek med Bella flere ganger, men jeg måtte kalle han inn for han var alt for røff. Og ho ble utrolig letta for å slippe å måtte hamle opp med han. Når jeg skulle belønne han med de vanlige små godbitene så måtte jeg endre hvordan jeg ga de. Vanligvis kaster jeg litt på bakken og han må lete de opp, men han klarte ikke å stå stille i vinden så jeg måtte kaste en og en så han så hvor de landet og så var det bare å løse han ut så han kunne gå videre.

w_DSC9439w_DSC9279

Bella er blitt veldig flink til å forstå premack prinsippet eller “bestemor og erter prinsippet”. Ho løper til Reidar og blir så glad for sin doble belønning 🙂 Ho blir så ivrig når vi går på nye steder, men nå løper ho tilbake til Reidar for å få lov til å utforske videre. Han har også begynnt med “sånn, gå og vær hund”. Ho har ikke noe problemer med å løpe ut igjen, men veldig greit å få den inn uansett. Reidar fokuserer gradvis på å få ho til å bli værende etter en innkalling også så han kan løse ho ut og på den måten har litt mer kontroll. Ho var veldig til å komme for å få godbiten(e) for så å løpe rett ut igjen. Er en litt uheldig vane.

w_DSC9383Fotobevis på at Bella har vært flink jente å blitt belønnet med ost 😀

w_DSC9282w_DSC9377

Litt bilder fra helga. Jeg er blitt helt forelsket i skogen her! Den forandrer seg så mye på en liten gåtur.

w_DSC9406w_DSC9396w_DSC9457w_DSC9352w_DSC9322w_DSC9345

 

Leave a Reply

