Rådyr!! ÆÆæææ

Etter mye regnvær og sure og kalde dager har endelig sola kommet tilbake! De dagene hvor det regnet tabba jeg meg ut. Vi gikk i skogen fordi det er spennende og det både blåser og regner mindre der. Tanken var god den og begge synes det var gøy å spore og inspisere skogen. Jeg tenkte jeg skulle toppe det hele med å gå nye steder som ikke var en dum tanke det heller for de hadde det helt strålende, men begge var ivrige fordi det var mye lukter og der skulle vi gått samme vei tilbake, men ved en tilfeldighet gikk Bella litt ut fra stien og fant en utgang ut på et jorde. Da kom tabben..vi bestemte oss for å fortsette videre og da forlenget vi turen og vi endte i blåst og våt bakke som Kaktus hater. Jeg klarte å drite meg ut dagen etter også ved å gå på feil steder i feil vær og for lenge. Jeg vet ikke helt hva som gjør at han misliker så sterkt vått vær. Det trenger ikke nødvendigvis å regne, men er nok at det er skikkelig vått over alt og fuktig luft. Heldigvis kom jeg til fornuft og sluttet å pushe på når det var dårlig vær. Jeg merket at han datt litt ut, var ikke like fokusert som vanlig og han var mer sensitiv for ting. Så vi gjorde morsomme ting inne, gikk korte rolige turer og slappet av og da var han tilbake igjen.

w_DSC8706

Når sola kom så jobbet vi videre med “Sånn, gå og vær hund” som sitter veldig bra og jeg jobbet med å forsterke navnet hans og innkallingen. Begge to funker som bare det. På søndag gikk vi 3timer tur inn i skogen og nesten til Knapstad. Vi gikk egentlig ikke så langt, men vi surra så mye og dyra hadde så mye de skulle sjekke ut. Vi tok pauser hvor vi slappet av og de fikk vann og de kosa seg i sola. Reidar har hatt en liten aha opplevelse som gjorde at Bella har blitt enda litt kjappere i reaksjonen på både navnet sitt og innkalling. Han har endelig fått Premack prinsippet til å funke. Så nå er Bella mye mer lydhør når det er noe ho gjerne vil. Ho skjønte veldig fort at om ho kom til Reidar når han ba om det så fikk ho først godbitbelønning og så ble ho belønnet med å få gå dit ho ville (dobbel belønning 🙂 ).

w_DSC8774w_DSC8798w_DSC8938w_DSC9112

Så var det i dag! Vi startet turen i fint vær, strålende sol og veldig harmoniske hunder, men så kom situasjonen vi har vært så spent på. Vi så rådyr! Og nå var det rett ved og det løp! Kaktus løp i enden av lina som heldigvis ikke var helt ute og når jeg ropte så kom han jaggu! Jeg belønnet han med masse klatter med rekeost på bakken, litt cottage cheese som jeg hadde med og så var det tid for å teste hva ståa var. Han var fortsatt gira på rådyret, men han holdt seg ved meg, men når vi begynte å nærme oss stedet der vi så dyret så begynte han å pipe. Jeg kunne lett kalle han inn, men da var tiden inne for å snu. Bella håndterte det veldig bra ho og, men ble hakket mer stressa enn Kaktus og sleit egentlig hele turen med å finne roen igjen. Jeg er sinnsykt stolt av de!! Før når de så rådyr så gikk de totalt av skaftet, de skreik og hylte og var umulig å få kontakt med. Nå var de litt piping, masse kontakt og de holdt seg i skinnet. Jeg hadde faktisk forventet at de skulle reagere mer. Vi gikk rolig vekk derfra og stakk ut på jorder og bare tasset langs veien så de fikk andre ting å tenke på. Kaktus roet seg veldig fort, men jeg merket han reagerte på et par ting han vanligvis ikke ville brydd seg med. Reidar hekta lina til Bella i et avløpsrør og det lage en rar lyd som han skvatt av. Så vi måtte ta en sjekk og finne ut at den var ikke farlig 🙂 Ellers har han vært veldig fin.

w_DSC9127w_DSC9168w_DSC9090w_DSC9083w_DSC9099w_DSC9188

Her er video fra søndagsturen. Sikkert veldig uinteressant, men for meg er det bra og ha video av hvordan ting utvikler seg. Og det er godt å se at han går mer og mer ut og er hund. Er fortsatt veldig mye spor som lokker. Det kryr av rådyr i skogene her så det er ikke rart, men det er jo fantastisk distraksjon til innkalling. Flere steder har de satt frem saltsteiner til de og vi ser elg og rådyr bæsj over alt.

Leave a Reply

