Gå og vær hund

Kaktus har våknet mer og mer opp i det siste. Tidligere var han veldig til å gå pent og ta veldig mye kontakt. Jeg synes det ble vel mye, men samtidig tenkte jeg at det var en grunn til det annet enn bare belønningene han fikk. Jeg testet hele tiden kommandoen “sånn, skal vi gå” som betyr at nå får du ikke belønning på en stund. Den fikk jeg til å sitte veldig bra på solskinnsdager eller dager hvor det var mildt vær og lite vind, men i litt kjipere vær var han alltid ved mine føtter.

En annen ting jeg la merke til var at når han var løs så var han nesten enda mer klengete enn når han gikk i langlina. Med en gang langlina kom på så gikk han mere ut. For en god stund siden så ble han så ivrig pga lukter han kom over å satte av gårde og jeg snudde for at han skulle huske at går du ut uten meg så kan det bli vanskelig å finne meg igjen. Det tror jeg stresset han mer enn jeg forstod da og endte med at han faktisk ble engstelig for å gå ut å utforske når han var løs.

Så jeg har vært veldig forsiktig med å trene innkalling fordi jeg vil ikke avbryte det at han går ut på egenhånd. Jeg jobbet mye med å forsterke “sånn”, at den ikke skulle føles som straff, men bare at ok, da går jeg ut å utforsker verden og gjør hundegreiene mine. Den har blitt bedre og bedre og selv i litt kjipt vær. Jeg slipper langlina mye så han får en mellomting mellom å være løs og å ha tryggheten av lina. Han går mye mer ut å utforsker, men er samtidig flink til å sjekke innom og holde styr på hvor jeg er. Nå kan jeg også trene mer innkalling igjen uten at han blir avbrutt å slutter å utforske. Hadde jeg spurt på en hundegruppe ville nok de fleste bare sagt at slutt å belønne så mye kontakt, men det vet jeg ikke er løsningen for han. Hvis han føler seg utrygg eller utilpass vil jeg heller at han søker til meg å gjør noe som får han til å fortsatt trives med turen. Jeg overdrev og pushet for mye på med “sånn” på et par turer for en stund siden og resultatet var en veldig utilpass og frustrert Kaktus. Løsningen har vært tålmodighet og lirking 🙂 Jeg lirker ut av han utforskertrang og samtidig jobber jeg med å beholde kontakten på et balansert nivå og hvor jeg kan gi han beskjed om å gå å være hund og det er helt ok.

I videoen her er første innkallingen på et sted hvor vi ikke har gått før, så området i seg selv er mer spennende og han blir ikke hengende ved meg etterpå, “sånn” fungerer fint å han stikker ut igjen. Det var surt og kaldt og en typisk dag hvor han tidligere ville vært konstant ved beina mine. Siste innkallingen er på et sted hvor han har vært en del. Jeg kaller han egentlig bare inn fordi han har funnet et spor og jeg vil ikke at han skal forsvinne inn i skogen etter det. Men det som skjer er at han blir værende hos meg og ble litt mer vanskelig å få ut igjen.

Her går vi bare langs veien og til å være en sur, kald og våt dag er han veldig flink. Jeg kan fortsatt bruke “sånn” og han går mer ut. Han velger fortsatt å ta mye kontakt, men det er veldig stor forandring fra tidligere.

Her er fra forrige uke hvor vi gikk i et nytt område. Av erfaring kan det være veldig spennende og her kan det komme hester i full fart så jeg måtte prøve å holde en fin balanse mellom å ta kontakt og å gå ut, men ikke bli så ivrig at han glemmer seg. Neste gang vi gikk her var han helt strålende! Han gikk masse ut å utforsket, ble “trekkspill” av rare lukter, kom inn å tok kontakt, gikk ut igjen, løp for langt fremover og ble ivrig, men kom som en kule på innkalling og roet litt mer ned for så å gå ut igjen med litt mer ro. Disse dagene er det jeg jobber for! At han elsker å sjekke ut verden rundt seg, er i balanse, blir gira og synes ting er spennende, men kan lett kommuniseres med og styres uten at han avbrytes. Og at han ikke blir så overivrig at jeg mister kontakten med han. Han har hatt en fantastisk impulskontroll i det siste, han kommer over lukter og jeg ser hele dyret er i helspenn, men han stopper kommer inn og ser om han kan fortsette og utforske sporet eller om vi skal fortsette videre. Noen ganger sjekker vi sporet, andre ganger forsetter vi bare videre og han får en belønning som veier opp for tapet av et spennende spor. Utrolig stolt av han!

w_DSC7864w_DSC7897w_DSC7940w_DSC7973w_DSC7991w_DSC8078w_MogK

Tok med Mamma på tur og benyttet meg av anledningen til å teste innkalling med en ny stemme. Det funka som bare det 🙂

 

Leave a Reply

