Feil!

Ja da la jeg inn trenings videoen av munnkurvtreningen på facebookgruppen til Grisha Stewart for å få tilbakemeldinger på hva jeg kunne forbedre. Jeg skrev at jeg var redd jeg overdrev og frustrerte Kaktus og jeg ville ha tips om ting jeg kunne gjøre bedre. Og jeg fikk svar. Jeg fikk pakket inn feilene mine i bomull, men endelig fikk jeg det jeg så sårt trenger og det er noen som forteller meg hvilke feil jeg gjør og hvordan jeg kan trene bedre.

Jeg hadde av en eller annen grunn hengt meg opp i at jeg skulle bruke klikker. Tror det er fordi vi har trent bite i tauleke en stund og jeg ville trene på å øke kriteriene gradvis og der er det beste å bruke klikker.

Ei sa ikke engang hva jeg gjorde feil, men pakket det så fint inn at ho bare fortalt meg hvordan ho gjorde det 😀 Og metoden hennes er jo veldig logisk og noe jeg burde vite at er en bedre metode for å trene inn munnkurv. Det går fint å trene som jeg gjorde også, men ho ga belønningene gjennom munnkurven. Det å bli belønnet inne i munnkurven forsterker den positive assosiasjonen til å ha snuten inne i den. Så jeg endret taktikk og prøvde det. Var mye lettere og Kaktus var mye mer ivrig og hadde lettere for å bli inne i munnkurven. Jeg kunne øke kriteriene mye kjappere.

Grisha sa ga meg en liste over hva som ofte er grunnene til at en hund blir frustrert 🙂 Og dette kan jeg, men jeg trengte å høre det. Og når jeg gikk igjennom det så så jeg at jeg hadde antagelig vært innom de fleste punktene i listen. Listen var som følger:

  • 1- for repetitivt (det var det )
  • 2- ikke bra nok belønning (der var vi safe)
  • 3- en aversiv på en eller annen måte (det kan det ha vært, ikke komfortabel nok? )
  • 4- usikkert hva jeg ba om (tror noen ganger det var tilfellet også)

I tillegg ga ho tips om å gjøre det mer til en lek. Jeg lurer på hvorfor jeg ikke gjorde det fra starten av. Det er jo sånn vi fikk target til å bli en så sterk adferd og alt annet vi har trent inn. Tror jeg ble så hekta på det mekaniske av det hele at jeg glemte der vi seirer mest er når vi leker oss og har fokus mest på å ha det gøy. Så jeg begynte å flytte det rundt og nesten bruke den som en target. Jeg gjemte den og ble en kjedelig statue for å bygge iver og glede ved at den endelig ble presentert igjen og brukte den som kommando for å hoppe opp på stuebordet og andre ting han liker å hoppe på. Nå er vi kommet dit at vi har begynnt å ta på stroppen. Den bryr han seg ikke om så neste steg er å feste den for en liten stund og så ha den på i veldig korte perioder.

Jeg har alltid vært redd for å vise trenings-videoer fordi jeg er redd for å få kritikk og for at vi ikke er flinke nok. Men hvis jeg skal bli bedre så må jeg lære meg å se feilene mine og andre er bedre på å se de enn jeg er. Jeg kan lett peke på hva andre kan gjøre bedre og ofte er det opplagt for dem hva man mener og de vet det egentlig, men med ting du gjør selv så er det så lett å få skyggelapper. Jeg har også sosial angst som jeg har hatt så lenge jeg kan huske, det gjør også at jeg er en perfeksjonist som ikke håndterer kritikk veldig bra. Jeg blir flinkere på det og selv om jeg ikke liker det på noen måte så vet den logiske delen av hjernen min at jeg trenger det så sårt 🙂

Jeg og “klumpen” var ute på tur i dag alene. Vi går ofte ut alene, men etter at vi flyttet har han ikke vært særlig interessert i å gå noe særlig uten Bella. Han tisser og så vil han gjerne inn igjen. Så jeg begynte å gjøre litt morsomme søk og triks osv når vi var ute på korte tisseturer for å se om han ble litt mer glad i å være ute bare oss to. I dag var han helt med på å faktisk gå en tur uten Bella. Vi fant kattespor å inspisere og trene ro og kontakt rundt og han var helt super. Vi gikk en rolig tur og vi koste oss sammen i vår egen lille boble. På kveldsturene (mørkt) hvor vi bare skal ut alene og tisse og inn igjen så pleier han å gå noen få meter, tisse, ta kontakt og så vil han inn. Men tisseturen i kveld overrasket meg. Han gikk ut som vanlig, tissa, tok kontakt og så snudde han og ville ut å gå 🙂 Det tyder på at han begynner å bli mer selvsikker alene og det er et veldig godt tegn. Jeg vil jo også trene på møter med andre hunder og da kan vi ikke ha Bella med. Jeg vil også trene mer på å holde ro rundt villt og spor av villt og da er det mye bedre å være alene. I tillegg er det viktig at han har selvtillit alene og ikke trenger Bella som backup.

Leave a Reply

