Munnkurv

Ja, da har vi endelig begynt munnkurvtrening. Kaktus er ikke så glad i veterinæren lenger. Han var veldig flink, helt til han skulle få Suprelorin chippen satt i nakken uten lokalbedøvelse. Jeg er ikke så redd for at han skal bite for han gir mye advarsler før det ( han har ikke bitt ), men det gjør meg tryggere og antagelig veterinæren også. Jeg vil også at han skal slippe å bli ytterligere stresset av en munnkurv hos vet så da gjør vi det harmløst.

bask

Kaktus er også veldig flink til å spore opp rådyrbæsj ute. Jeg kan kalle han vekk fra det, men han rekker alltid å få seg en liten smakebit (stor munnfull ) før jeg rekker å rope. I tillegg er han veldig glad i innkalling og det blir dobbel belønning å finne rådyrbæsj. Det eneste jeg har oppnådd hittil er at han søker opp med samme eller mer iver enn før og alltid får i seg litt. Så jeg tenkte å ta på han munnkurv og gå ut på jordet. Når han finner godsakene så skal jeg vente til han gir opp og belønne. Så får vi se hvordan den løsningen funker. Jeg burde sikkert trene “vent”, men jeg trenger uansett å bruke munnkurv på vanlig tur så da gjør vi det slik.

12742480_1008480065883682_1627695274840469396_n

Treningen gikk veldig bra. Vi fikk munnkurven i dag og jeg startet veldig enkelt med å holde en godbit inni munnkurven og ventet til han tok den. Gjorde det 3 ganger å så fjernet jeg godbiten og han måtte stappe snuten inn uten lokking. Han nølte ikke, og vi var igang og da husket jeg at jeg burde filme. Er fint å gå igjennom videoen etterpå å se hva jeg gjør riktig eller feil. En ting jeg er litt bekymret for er om jeg holdt på for lenge hver gang. Begge gangene blir han litt lei på slutten, men det er en forklaring jeg kan tenke meg, og det er at han er vant til å trene meg. Hvis han viser tegn til at jeg går fort frem så gjør jeg det enklere igjen og det tror jeg han har lært seg. Det er jo en balansegang og ikke kreve for mye, men jeg kan heller ikke kreve for lite og ikke komme noen vei. Så jeg var et kjipt esel som sprutet ut godbiter når han kom seg over frustrasjonen sin og fortsatte å jobbe. Jeg tror faktisk også at han ikke har så vondt av å kjenne på litt frustrasjon. Han har lenge hatt en veldig lav terskel for det og jeg har vært en veldig ettergiven eier. Jeg vet veldig mange er helt imot at hundene skal bli frustrerte under trening og at man da må gå saktere frem. På en måte er jeg enig i det, men faktisk tror jeg at Kaktus kan ha godt av å kjenne litt på det for så å hente seg inn igjen og fortsette å jobbe. Og det gjør han. Jeg sørger for at vi avslutter med suksess og så får vi håpe at jeg ikke driter meg ut og overdriver. Jeg prøver å ikke tyne det lenger enn jeg tror han kan håndtere.

Etter stressperioden hans har jeg vært veldig usikker. Jeg måtte bygge opp treningslyst hos han, jeg måtte bygge opp kontakt og samarbeid og i den prosessen har han sett sin mulighet til å trene meg. Det er en litt kinkig vei å gå for veien til frustrasjon er kort når jeg da setter grenser for hvor mye han kan trene meg. Og der er vi nå. Han graver meg på leggen, han dytter meg med snuten og han er pushy og prøver å få meg til å gi belønninger før han har gjort seg fortjent til det. Det hele startet med at han fikk lov til å be om å bli aktivisert. Han kunne spørre om vi kunne trene og det er greit, men når jeg sa “ferdig” så var han ikke helt enig og ble frustrert. Jeg var så glad for at han endelig initierte trening så jeg ble slapp med “ferdig” kommandoen og ville ikke skuffe han… og der var vinduet hans. Etter at vi trente munnkurvtrening nå så kom han og krafset i vei på leggen min og når det ikke funka la han hodet i fanget mitt som er vanskelig å motstå, men etter litt ga han opp og la seg og fikk 2 godbiter for det 🙂 Gud hjelpe og mange salater det er å tråkke i! Vi skal ta en treningsøkt til etterpå som jeg tenker skal være ganske kort så vi kanskje får en runde uten tull 🙂 Også blir det spennende å se om han virker ivrig når han ser munnkurven.

Leave a Reply

