Slipp laksen!!

w_DSC6853

I dag tenkte jeg at jeg skulle bruke en situasjon her hjemme til å vise Reidar hvordan jeg trener kommando “slipp”. Jeg hadde en pose med rå laks i kameraveska mi som jeg hadde glemt å ta ut etter turen. Tok opp kamera for å filme Bella som skulle jakte en edderkopp, men mens jeg filmet det så kom Kaktus og fant lakseposen. Bella var rask med å droppe edderkoppjakt for å sjekke hvilken skatt Kaktus hadde funnet. Frekk som ho er så rappet ho den og begynnte å rive i plasten. Så her var situasjonen hvor jeg kunne trene “slipp” på begge selv om Kaktus ikke hadde noe.

Jeg gikk å hentet rekeost som jeg vet Bella er veldig glad i. Tok en dert på fingeren og gikk bort, sa “slipp” og holdt osten foran nesa på ho og samme med Kaktus. Bella spiste ivrig og slapp laksen umiddelbart. Så gikk jeg unna og ventet til ho gikk løs på laksen igjen og samme metode igjen, men nå reagerte Bella litt kjappere på “slipp” og ho ble også mer opptatt av hva jeg holdt på med etterpå og glemte laksen. Ho fulgte meg med konsentrerte øyne og når ho endelig begynnte på laksen igjen så gikk jeg for å hente mer ost, men da droppet ho laksen før jeg engang rakk og ta noe på fingeren. Så jeg lot være. En skuffa Bella tusla vekk fra laksen og jeg gikk å henta den, ropte på de og plutselig hadde jeg laksen å kunne bruke den til å trene de på “vent”og mere “slipp”.  Uhell som dette er stort sett geniale muligheter til å trene!

w_DSC6873

På turen i dag var det to bikkjemøter. Den stakkars Chien som bor i gata vår kom et stykke borti veien og skulle forbi oss. Jeg tok Kaktus laaaaaaangt vekk. Ikke fordi han trengte det for han bryr seg svært lite med mindre han er veldig tett på, men den stakkars hunden regelrett skriker når den ser andre hunder. Jeg får så vondt av den og vet at det eneste jeg kan gjøre for å hjelpe er å ta Kaktus veldig langt unna. Reidar jobbet med Bella som blir stresset av oppførselen og redselen til Chien. Ho fikk i hvert fall en god treningsøkt med masse god ost. Så skulle vi gå videre og da kom det en dame med en schæfer og en liten jack og vi fikk oss en treningøkt til. Samtidig med allt dette så var det noen som skøyt opp fyrverkeri som buldra og braka ikke så langt unna, men ingen av de brydde seg.

Ellers har vi bare nytt været, prøvd på klønete vis å trene blodspor og hatt det gøy med å hoppe på steiner. Dyra har gått mye løs, men de har vært så rolige å fine å bare surra rundt å gnagd på pinner og sjekka dyrespor. Og selvsagt spist rådyrbæsj. Jeg har fått forsterket “ferdig” kommando så Kaktus ikke henger i bena på meg hele tiden, men går ut å gjør ting på egenhånd.

Ja også glemte jeg at Kaktus fikk seg en kattejakt i dag! Jeg fulgte ikke med å skulle gå inn døra hjemme for å hente kameraet jeg hadde glemt. Kaktus hadde hele langlina å ta av og da kom katttefanten. Han satte av gårde og løp til enden av lina før jeg rakk å koble på hjernen min. Kalte han inn og han kom som en rakett, fikk ost som jeg klinte på husveggen mens jeg samlet opp lina. Han tittet etter katten en gang, men lot være å gå etter den utrolig nok. Så han fikk belønning for det og da var han ferdig med alt som het katt. Ikke helt heldig med jakta, men jeg er imponert over hvor fort han roet seg etterpå. Han var rett tilbake til rolig og bedagelig søndagshumør og lurte bare på om vi skulle komme oss ut på tur igjen 🙂

Leave a Reply

