Lek med meg!

w_DSC6738

I de fleste forhold går ting i bølger. Ingenting er konstant, man har gode og dårlige dager og man er noen ganger sensitiv til den andre parten og andre ganger ikke. Bella og Kaktus har det selvsagt slik de og. Kaktus har vært igjennom en tøff periode etter Suprelorin implantatet og det som fulgte. Så flyttet vi som er en veldig stor forandring i livene deres etter å ha bodd 3 år i Oslo for så og plutselig være på landet hvor alle lyder og bevegelser stikker seg ut og blir mye mer fremtredende enn i Oslo hvor det er konstant.

Kaktus har vært sliten, men håndtert ting veldig bra. Bella har vært usikker ute og vært den som har slitt mest med flyttingen. Nå som ho er tryggere og ikke blir like sliten av å være ute så vil ho gjerne leke inne istedenfor å bare sove. Kaktus har ikke hatt helt ork til å leke inne og vil veldig gjerne strekke seg ut så lang han er å bare forsvinne inn i drømmeland. Bella har opprettet det jeg kaller Operasjon Kaktusknapp. Det innebærer å finne de rette knappene å trykke på hos Kaktus så ho kan motivere han til å ville leke. Mange ganger har ho feilet. Ho har kanskje fått han litt igang, men så har ho trykket på feil knapp og han vil ikke mer. Neste gang ser jeg at ho har endret taktikk. Ho justerer seg og når ho trykker feil så ser det ut som om ho tenker “OOoooops feil knapp!!…nå må jeg være smart”. Så inviterer ho han til å jage ho, legger seg ned så han kan ta styring, irriterer han litt så han tar igjen eller gir han den lille pausen han ber om. Det er fasinerende å se på og samtidig må jeg se an om ho går for langt. Selv om alt er veldig kontrollert så vet jeg at han kan bli plaget hvis ho ikke respekterer han når han virkelig har fått nok og han er ikke så god på å si tydelig nok ifra. Men samtidig gjør ho en jobb jeg ikke kan gjøre og det er å få han litt ut av komfortsonen sin å vekke til live litt lekelyst som ho faktisk får til selv om ho til tider regelrett plager han. Men ho plager han i små nok doser til at det fungerer. Når jeg ser at han slipper halen, graver på siden av sofaen og begynner å henvende seg til meg så gir jeg de noe annet gøy å gjøre. Det er så viktig at de leker og jeg vil ikke legge en demper på det, men jeg vet også å se de små tegnene til at Kaktus begynner å få nok og bli stresset. Som vi har gjort det nå så ser det ut som Kaktus gradvis får mer og mer lekelyst og mine avbrytelser har ikke lagt noen demper på noen av de,men forhåpentlig bare gjort at han har en nødutgang når det blir for mye. Tidligere, før vi flyttet hit var Bella ofte alt for gira under lek og glemte helt at man skal skifte roller underveis. Man kan ikke kjøre helt egotripp med mindre du leker med deg selv. Så det er veldig god lærdom i dette for Bella også. Ho lærer impulskontroll av Kaktus 😀 , jeg lærer å stole på at Bella vet hva ho gjør (for det meste) og jeg lærer av ho å lese Kaktus enda bedre.

Også filmer jeg leken så jeg kan studere de igjen og igjen å se alt det jeg ellers ikke ser i øyeblikket. Er så mange fine kjappe og subtile samtaler.

Jeg husker en gang i hundeparken i Oslo en Border Collie som var veldig redd. Skulle aldri vært der inne. Den la seg i et hull i bakken og der lå den å knurra og glefset etter alt som kom i nærheten. Bella forstod umiddelbart at den var redd (ihvert fall slik jeg tolket det), og ho smådanset rundt den, gikk unna når den gjorde utfall, gjorde lekepositurer, ga den små pauser, utfordret den til tider (var da jeg ble litt engstelig hønemor) og til slutt vant hun frem! Border Collien glemte fullstendig at den var redd, munnen åpnet seg, ørene kom frem og kroppen ble løs og ledig. De lekte veldig fint sammen og jeg glemmer nok aldri den episoden. Jeg husker jeg stod ved siden av å var på nippet til å bryte inn, men det var umulig å ikke se at Bella visste eksakt hva ho gjorde. Det var bare jeg som var redd for at ho var for overmodig, men ho visste eksakt hvor grensene gikk og hva som var alvorlige advarsler og hva som ikke var det. Jeg er så glad for at jeg stolte på ho og holdt meg unna 🙂

Leave a Reply

