Klikkertrening

Jeg har en tendens til å være utålmodig! Og jeg har en tendens til å være veldig flittig i starten av noe, men så går jeg lei og slurver på slutten så jeg kan begynne på noe nytt og spennende. For Kaktus så er det ikke så farlig for han vet ikke at “spill død” egentlig skal være fra stående eller sittende og at jeg sier PANG og peker på han. Vår “spill død” er først “dekk” og så en lett fingerbevegelse. Vi er nesten fremme, men jeg har liksom ikke giddi å trene den siste biten. Det irriterer meg at jeg ikke fullfører så nå tenkte jeg at som motivasjon skulle jeg starte noe nytt og jeg skal fullføre! Aiaiai for et press 😀

Egentlig er det ikke helt nytt. Vi har prøvd dette før, men Kaktus har ikke vært helt med. Vi skal trene å bite og holde i en tauleke. tauknut

Jeg har prøvd tidligere med bamser og noen rare pelskledde pipeleker, Kaktus har bitt i de og treningen har virket å gå bra en liten stund inntil han plutselig begynner å tilby “vinke”, “dekk” eller noe annet han heller vil gjøre. Så jeg har tenkt at ok da gjør vi noe annet og prøver igjen senere, men det har alltid endt likt. Så jeg har til slutt tenkt at han bare ikke liker å bite i ting. Inntil jeg hadde den ideen at kanskje han ikke liker å bite i de tingene jeg har valgt. Så i dag prøvde vi tauknute og for første gang har vi hatt en trening hvor jeg kunne bestemme når vi skulle gi oss 😀

I starten var det bare å få igang klikk for å bite over, men så hadde jeg plutselig en hund som ble litt ivrig. Etter belønningen går han etter tauknuten nesten før jeg rekker å få den opp. Det blir vanskelig for meg å se ordentlig hva jeg klikker for og i tillegg legge opp hvor han skal bite. Så jeg ventet litt og klikket for kontakt for å se om han koblet det med tidligere trening at se på meg hvis jeg ikke har gitt deg beskjed om noe annet. Det funka etter litt. På slutten fikk jeg kontakt mellom hver økt og jeg kunne presentere tauknuten uten at han strakk seg etter den. Veldig dyktig gutt! Jeg klarte også å få inn noen steder at han holder litt lenger og vi kunne avslutte med jobb vel utført. Dette var noe helt annet enn tidligere. Nå kunne jeg utfordre han litt mer og han var fortsatt med på leken og virket ikke som han hadde noen planer om å begynne å vinke. Blir spennende å se om jeg klarer neste steg som er å holde lenger. Nå tror jeg endelig jeg kan klare det og at han kan synes dette er like gøy som vinking og bamse som heller ikke er ferdig trent, men er blitt sitte og slenge labbene i været for så å dette ned igjen.

Det er også viktig for meg å fullføre fordi jeg lærer mer av det. Det er de små stegene på slutten som jeg stadig går glipp av fordi jeg har det så travelt. Og legge på kommando og forme de siste detaljene er utfordrende og prikete så jeg lurer også på om jeg faktisk har vært litt usikker og egentlig gir opp uten å prøve.

Vi avsluttet med “bli” med distraksjon som egentlig ble alt for enkelt for han, men lenge siden vi har trent det. Uansett var det en fin oppfrisking og jeg kan fint avansere den. Lengden på “bli” kan jo være neste gang. Han har blitt flink også til å generalisere “bli” til at det er samme kommando om han sitter, ligger eller står. Bullshit ord har vi også trent litt på, men det også må jeg trene mer på.

 

Leave a Reply

