Rådyrspor!

Endelig kom snøen tilbake og i passe mengde! Denne helgen har det vært så fint ute, med puddersnø, sol og ikke alt for kaldt.

I går hadde vi en rolig tur hvor de fikk løpe løs og utforske en skog vi ikke har vært noe særlig i. Bella var superhappy og løp rundt som en liten kule og så kom ho inn til Reidar for litt godis før ho løp ut igjen. På vei ut møtte vi naboen og hunden deres. Kaktus så den komme mot seg, men så fort jeg kalte han inn bråsnudde han og kom. Han fikk belønning og jeg ventet litt for å se om han fortsatt var opptatt av naboen og det var han. Kalte på han igjen, han kom, belønning og så ventet jeg igjen og da gikk han bare å tisset og brydde seg ikke mer. Siden vi flyttet så tror jeg vi kun har hatt 1 innkalling som ikke har fungert. Jeg kaller han vekk fra hester, rådyrspor, rådyrbæsj, hunder og andre spennende spor.

w_DSC6605

Bella og Reidar har fått utrolig bra kontakt, selv om ho stjeler stilongsen hans før vi skal ut på tur 😉w_DSC6647

I dag gikk vi opp til låven hvor vi pleier å la de vimse rundt løs, men i dag hadde det vært rådyr der. Ligger en del korn under snøen og flere rådy hadde vandret rundt låven og spist, vært ute på jordet og så gått ned i skogen. Kaktus ble veldig ivrig med en gang vi kom opp dit og jeg skjønte fort hva som trigga han. Han spant av gårde og skulle jakte, men innkallingen satt som et skudd! Fikk kontakt og roet litt ned før jeg lot han få gå etter sporet igjen. Samme reslutat. Spant av gårde og skulle jakte, så ny innkalling og roe litt ned. Så gikk vi rundt å fulgte sporet og han hadde roet seg såpass at han husket å ta kontakt for så å spore videre og sånn holdt vi på. Noen ganger ropte jeg på han og pekte på et spor han ikke hadde funnet enda. Han fikk belønning for å utforske det og vi gikk videre for å finne flere spor. Utrolig gøy å gjøre det til en felles aktivitet. Han får brukt nesa, og får utforske sporet, men lærer seg å huske meg samtidig og i tillegg ikke ta helt av. Vi skal ikke jakte rådyr så det er fint om vi kan ha litt kontroll rundt villt og spennende lukter. Er mye dyr her så dette var en genial liten utfordring. Han var utrolig flink og han storkoste seg på tur.

w_DSC6571

Når vi kom inn i gangen hjemme hadde han spark igjen. To ganger med frambena og to ganger med bakbena. Samme som tidligere bare at nå vet jeg det ikke var pga stress, for han har ikke stresset i det hele tatt på turen i dag. I dag var det nok kulda. Jeg så på slutten av turen at han hadde ubehag i bakbena og satte seg flere ganger. Han gjør ofte det når han synes det er kaldt. Og det var litt sur vind til tiden. Litt massasje og det virket som det løsnet det opp. Etter frokosten gikk han bare å la seg og drømmer nok om rådyr 🙂

Leave a Reply

