Hjemmealenetrening

Jeg begynnte denne uken med hjemmealene trening. I Oslo kunne de fint være hjemme alene i noen timer, men etter stressperioden til Kaktus begynnte han å slite med å være alene. Og nå som vi er på nytt sted er det en god ting å ta ting i rolig tempo.

DTB1345_c

 

Jeg kjøpte denne boken før vi flyttet så jeg kunne legge opp et bra treningsregime for hjemmealene trening. Nå har riktignok ikke Kaktus fullt ut seperasjonsangst, men hvis jeg ikke gjør ting riktig kan det fort eskalere til det. Ifølge boken så har han mild seperasjonsangst, men det har aldri gått så langt at han faktisk har fått angst. Jeg vet fra der han bodde før vi fikk han at tidligere eier dro fra han og han hylte så naboene reagerte. Jeg var der å hentet han og naboene var et stykke unna så han har virkelig gitt klar beskjed om at dette ikke var ok. Hun fortalte også at det skjedde hver gang. Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt boken til punkt og prikke som jeg sikkert burde for å sikre meg 100%, men starten av opplegget er for å få en hund som kan slappe av uten eier i rommet og som ikke fungerer som en firbent skygge. Jeg har med vilje latt være å trene på å være alene første uka for at de skal bare finne seg til rette her, bli vant til lydene og rutinene. På morningen når vi står opp har de blitt igjen på soverommet uten å følge oss, jeg kan ta meg en hvil på soverommet på dagen og de følger ikke etter og jeg har med vilje vært andre steder i leiligheten så de legger seg og slapper av på egenhånd, så jeg tror det i seg selv fungerer på samme måte. De har sine favoritt hvilesteder og der vil de finne ro så lenge de ikke stresser med at jeg er borte.

Til nå har det vært 2 korte økter hver dag. På morningen går vi tissetur og de får kongene sine med MUSH når vi kommer inn. Da blir jeg med Reidar ut når han går, har på Google Hangouts og følger med via video hvordan de takler at jeg er borte. Når de er ferdig med kongene så ser jeg på reaksjonen til Kaktus hvordan han reagerer og hittil har det vært veldig bra. Han hoppet opp i stolen foran vinduet i starten, men nå har jeg timet det så jeg kommer inn når han sitter på teppet eller gjør noe annet som ikke er å se etter meg. En gang fikk jeg piping, men ventet til han ga seg før jeg gikk inn. Senere på dagen gjør jeg en ny økt, men da går jeg ut flere ganger. Jeg gir de aktiviseringsleker, setter på Hangouts og går ut. Når de er ferdig med lekene ser jeg an reaksjonen og prøver å time det med rolig adferd. Jeg går inn, later som ingenting og rydder eller gjør veldig kjedelige ting i leiligheten før jeg setter igang en ny økt og slik fortsetter det. Jeg gir også beskjed hver gang jeg går selv om jeg vet at de får det med seg, men jeg synes det er greit å ha en “kommando” for det. Jeg ser jeg kan øke fraværet ganske kjapt og mye kjappere enn jeg hadde regnet med. Holder jeg på sånn som nå vil jeg tro at de snart kan være alene en time uten problemer og da er utganspunktet veldig bra for å forlenge det videre.

Leave a Reply

