Symaskin. Katt. Hund

Merkelig tittel, men det er bare en oppsummering av de siste dagene.

Symaskina først.

Den er tatt frem igjen! Sist jeg prøvde meg på disse bobledressene endte jeg med å kjøpe Softshell, et stoff som jeg ikke håndterte spesiellt bra. Dressen så ut som en oppblåst merkelig form som passet en hund med uvanlige genmutasjoner. Jeg pakket sammen symaskina og gikk med syprosjektet putrende i bakhodet. Så fant jeg boblebuksa mi, den er alt for stor og diameteren i bena passet perfekt. Så jeg klippet i vei, stakk meg på nåler, bannet over alt som gikk galt, slet med tålmodigheten og tvang meg til å ikke slurve alt for mye. Nå der  det ut som jeg kanskje kommer i mål. Det ser veldig hjemmesnekra ut, men det er litt sjarmerende.

w_DSC3911

Kaktus er alltid i nærheten når jeg skal sy. Første gangen lå han i 2timer å sov oppå softshell stoffet, mens jeg klippet ut biter rundt han 🙂

w_DSC3805

Når jeg tok frem symotivasjonen igjen fant han ikke noe stoff å ligge på, men kofferten til symaskina fikk duge. Først begynnte han å grave i lokket og skulle til å legge seg, men var ikke fornøyd, så vi la et teppe der. Da sa det klask og hunden sovna og sov i kofferten en times tid. Hver gang jeg senere satte meg til å sy var han tilbake.

w_DSC3909

Katten.

I går var vi ute i kaldt, men utrolig fint vær. Begge dyra sleit med kulda og skalv og kunne ikke stå stille. Kaktus var veldig flink selv med kulda som gjorde han mer gira enn vanlig. To ganger nå har vi møtt katter og begge gangene har jeg lett fått kontakt med han og kunne dirigere han bort. Den første kalte jeg han bare vekk fra og den i går måtte jeg ta litt mer stegvis. Katten satt oppå et gjerde og var 1,5m unna. Kaktus frøs til å glemte navnet sitt. Jeg tok frem spesialgodbiten og sa “se her” og hodet spant rundt til meg. Så lot jeg han se på katten igjen og uten prompt fra meg så han tilbake igjen og fikk belønning. Nå roet hele kroppspråket seg og jeg kunne dirigere han vekk. Når vi var ca 4m unna sjekket jeg om han fortsatt var opphengt på katten, men da var han helt ferdig med den. Når han har stressperioder har katter virkelig sendt han over i hysterimodus og det å få han til å lande igjen har vært svært vansklelig. At han nå kan ganske lett omdirigeres vekk fra en katt er et stort steg. Der har vi ikke vært siden i sommer!

Hunden.

På morningen i dag kom det plutselig en veldig reaktiv springer spaniel ut av en blokk rett foran oss. Jeg var lite forberedt og begynnte å famle etter spesialgodbiten. Kaktus frøys til og jeg tenkte at nå er det like før han smeller, men han ble tydeligvis mer irritert over at jeg ikke kom han til unnsetning så kjapt som jeg pleier og snudde seg for å få støtte og spesialgodis som han vet han fortjener i sånne situasjoner. Jeg fikk akkurat da opp godbiten og fikk markert og belønnet han for noe jeg ikke ventet at han skulle kunne klare. Vi gjorde enkelt “look at that” mens springeren ble slept unna og det kom aldri et pip fra han. Etterpå var han som før og gikk videre som om det ikke hadde skjedd. Jeg vet adrenalinpumpa hans kom igang, men bare for en uke siden hadde dette vært full tragedie. Disse små hendelsene er så utrolig viktige og så enormt motiverende. Og nå kan jeg endelig uttale meg om Clomicalm og hvilken effekt den virker å ha på han. Han slapper mer av inne, han er like ivrig og som han pleier på tur bortsett fra at han nå endelig begynner å hente inn igjen den gamle treningen vi gjorde. Nå er han såpass normal at jeg ikke vet hva som kan takkes medisinen. Uansett skal han fortsette å gå på den og spesiellt nå som vi skal flytte. Han er på langt nær kurert og det er fortsatt en viktig balansegang å ikke overdrive. Han trenger mye hvile og blir fort sliten, men en utrolig endring fra der vi var for en mnd siden.

Leave a Reply

