Stressmestring

w_DSC3786

Ja da har Kaktus gått på Clomicalm i en uke. Noen ting er mye bedre og andre ting hangler på halv tolv enda. Det som er vanskelig er å balansere søvn og stimuli/tur/trening/triggere. Opplegget vårt nå om dagen er å få han til å hvile så mye som mulig og komme igjennom dagen med minst mulig triggere og gjøre enkle ting inne som han synes er gøy og får hjernen litt igang. Problemet med stress når det har bygd seg opp er at terskelen for hva som stresser blir så liten. Ting han vanligvis ikke bryr seg med i det hele tatt kan bli en trigger. Han blir mer sensistiv for lyder, fokus og konsentrasjon er vanskelig og han blir lett forvirret, generellt er han usikker ute, ting han elsket å gjøre før er det ikke motivasjon for, selvtillitten er nede og belønninger er lite belønnende. Og oppi det hele skal du selv være mer harmonisk enn en solnedgang. Balansegangen føles som en vektskål hvor et enkelt lite riskorn kan få alt ut av balanse. Og det skjer hele tiden, men gradvis ser jeg at det skal mere til for å tippe vektskålen.

Han sover mye, jaget etter å gå ut er nesten borte og på kvelden vil han gjerne ikke ut. Inne gjør vi godbitsøk, trener litt rolige triks, trener impulskontroll, litt nye ting for å få opp motivasjonen, mye ro på teppet og bli. Vi må time og tilrettelegge treningen veldig riktig i forhold til hvor med han er. Og har han lært noe nytt så har han glemt det igjen dagen etter. Hva jeg mener om effekten av Clomicalm tror jeg er for tidlig å si enda, men det at den hjelper han til å hvile er i seg selv genialt. Han er fortsatt fjern, men i mindre grad nå og han virker mer engstelig ute, men det kan være stresset som er grunnen også. Jeg skulle virkelig ønske vi bodde langt ut på landet og spesiellt nå skulle jeg ønske andre hundeeiere hadde mer vett på å ha dyra sine i bånd eller i hvert fall hadde en sikker innkalling. Løse hunder er hans værste fiende nå.

Heldigvis finnes det kvalitetsgrupper på facebook hvor man kan finne støtte i folk som kan og har god kunnskap om både stress og reaktivitet, både profesjonelle og andre eiere som sliter og jobber beinhardt for sine hunder. Jeg kjøpte også en ny bok om stress som ga meg noen viktige øyeåpnere. Den ene kan forklare muskelproblemene hans og en annen er at når jeg er sliten etter en tur så er jeg utilgjengelig. Jeg setter meg ned på pc’n og noen ganger blir jeg også irritert hvis Kaktus maser på meg. Jeg gjør ingenting når jeg blir irritert og tror at jeg ikke viser det, men han merker det nok ganske sikkert. De fleste hunder tåler at man blir irritert på de innimelom, men Kaktus er ikke som hunder flest og jeg vet han er veldig var for min sinnstemning. Det er ikke bare stressmestring for han, men for meg og.

På tur lar jeg han få lukte så mye han vil å vandre så mye som mulig uten mas fra meg. Skjer det noe og han trenger hjelp så dukker jeg opp og hjelper og så får han gå og gjøre det han vil igjen. Og slakt bånd og veldig forsiktig båndføring så han ikke går å tripper og spenner seg. Ut tidlig når det er få andre hunder og folk. Og på kvelden er det ut i bakgården å tisse og så inn og sjekke om jeg har gjemt noe morsomt å søke frem på vaskerommet i kjelleren.

Ting går fortsatt i bølger og dagen før påvirker i høy grad neste dag, men full effekt av medisinen har han ikke enda. Han er mye bedre enn han var og en dag av gangen er vårt motto og det å finne de små gledene for han der man kan. Bella er som hun alltid har blitt etter løpetiden. Ho vil sove og spise! Og spise litt til og så spise restene av maten til Kaktus. Ho stresser mye under løpetiden selv og har bare godt av å hvile. Ho er heller ikke upåvirket av det som skjer med Kaktus. Ho er mer klengete enn vanlig og skal helst være inntil og oppå og få litt lett massasje på ryggen 🙂

w_DSC3793

Jeg var på Rainbow Tekstil i dag for å handle stoff til dressene jeg tror jeg kan sy til dem. Jeg kom bare hjem med deler av det jeg skulle ha fordi Jenny Skavlan løp rundt i butikken med et film crew og jeg ville helst holde meg langt unna det. Til slutt raska jeg med meg 2stk fuskpels, løp til kassa og betalte, dukka under en pelskledd kameramikrofon og løp ut av butikken. Vel hjemme ble Bella og Kaktus veldig glad i fuskpelsene og sovna tvert på de 🙂 Kaktus ligger nå i senga si og snorker oppå pelsen sin. Tror jeg skal kjøpe mer så de kan få nye kosetepper.

Leave a Reply

