Løpetid og testosteron

w_DSC1794

Endelig er løpetiden her! Vanligvis er ikke det noe jeg ser frem til, men nå var det viktig at det kom før testosteronet er helt tilbake. Bella fikk løpetid for en uke siden og…… akkurat i det jeg skulle til å skrive at det har til nå kun vært harmoni og fred i heimen og ingen tegn til interesse annet enn litt lukting, så hører jeg masse hopping og aktivitet på stuegulvet :O Joda der var Kaktus i full gang med intens flørting og enda værre så var den lille tøsen like ille. Så nå kan det tenkes at ho er tett opp til ståklar allerede (ho var veldig ivrig etter å komme seg ut på morgentur i dag også og det er ikke likt ho. Vanligvis må ho lokkes ut fra under dyna). De dansa rundt på gulvet og Bella gjorde seg så deilig og lekker for Kaktus. Jeg løp til fryseren og hentet ut to elgbein! Så nå gnager de i vei så kan jeg fullføre innlegget og kaffen. Vi har alltid brukt Kaktus som måleenhet for hvor i løpetiden Bella er, men det har vi ikke kunnet stole på denne runden. Men det er tydelig at testosteronet er på vei tilbake. Han er mye bedre på tur, mange av usikkerhetene er blitt borte, han markerer mer, han har begynnt å uttrykke egne meninger igjen, bedre impulskontroll og kommunikasjonen oss imellom er tilbake og nå tydeligvis økt interesse for Bella.

Vi gikk tur i Botanisk hage for litt under en uke siden og rett etter at Kaktus hadde hilst på en Beagle hanne gjennom gjerdet så klarte han å sette fast hodet i en port. Han var i langline og jeg så først bare at han gikk å snuste, men han snuste under porten for så å tre halsen inn mellom to dører i en port. Han ble selvsagt panisk og skrek og sprella. Jeg så det heldigvis akkurat idet det skjedde og løp bort. Jeg tok tak i bena hans og fikk de ut av nettingen og Rediar fikk presset hodet hans ned og ut. Rett etterpå slapp vi bare et dryss med godbiter i gresset og lot de begge søke og få roet seg ned. Bella ble skremt ho og selvsagt. Jeg var redd dette ville ødelegge hele turen for han, men han var rolig og fin etterpå og oppførte seg helt normalt. Tok kontakt som normalt, vekslet fint mellom å være rolig og litt leken og resten av turen var veldig fin. Hadde dette skjedd når han var infertil tror jeg ikke han hadde kommet fra det uten å bli totalt vettskremt. Selv dagene etterpå har jeg sett etter tegn på om det hadde større effekt på han en han ga inntrykk av, men tydeligvis ikke.

Det som hadde størst negativ effekt var hundetreffet i Drammen. Vi var der på søndag og egentlig var jeg litt i tvil om vi burde dra, men tenkte at vi kunne prøve og så dra igjen hvis det ble for mye. Bella ble selvsagt mast på i det uendelige av onklene sine siden ho er deilig dame om dagen. For ho var det mer mas og hard jobbing enn en morsom lekestund med gamle kjente, men Kaktus ble tatt for å være nesten like deilig og flere voldtektsforsøk og iherdig flørting var ikke noe han satte pris på. Det positive var at han ga tydelig beskjed og på en fin måte. Vi prøvde å ta en pause å gå ut når jeg så at han begynnte å bli for gira. Han roet seg veldig fint ute, men når vi kom inn igjen så vi at det var like greit å dra hjem. Dagen etter var han ikke helt på nett, var skvetten og hadde svært liten impulskontroll. Typisk for han når det har blitt for mye.

w_DSC1830 w_DSC1856 w_DSC1867Vi har sluttet helt med RC (allergiforet) og nå har han ingen spark lenger. Nå er jeg egentlig overbevist om at det er foret som gir han sparkene. Vi ser at hver gang vi øker litt i tørrformengden så øker også sparkene. Med en gang vi tar han helt av tørrforet så blir de borte. Så nå har rådietten kommet for å bli. Bella har nå spist opp beinet sitt og ligger rastløs på gulvet å småpiper…tegnene på ståtid begynner å bli mange og jeg ventet dette først om 2 uker, men jeg blir veldig glad hvis ho står allerede nå. Tar jeg feil har vi ca 1 uke igjen før kaoset er komplett.

Leave a Reply

