3 skrotnisser i barnehagen!

w_DSC1090

I går var det strålende vær og vi dro til barnehagen for å leke med Ayla. Jeg var litt spent på hvordan det ville være for Kaktus siden han har så lett for å stresse seg opp om dagen, men jeg planla at han skulle få pauser hvis han begynnte å gire seg opp. I barnehagen er det flere lukkede avdeligner og det er lett å trekke seg tilbake. Vi møttes utenfor og gikk inn sammen. Kaktus kom med en liten “barooo” når han snudde seg og så at Ayla fulgte etter oss inn.

Han har vært litt usikker på ho og det er lite og nærmest ingenting de har lekt sammen. Det som oftest skjer er at han går etter Bella og fordi han er litt usikker, men vil være med så blir han litt for intens, Bella blir frustrert og det igjen tar ho ut på enten han eller Ayla. Så når jeg så at han begynnte på samme måte som tidligere brøt jeg han av og tok han med inn i avdelingen ved siden av. Vi trente litt og bare hadde det gøy en stund før vi gikk inn igjen til de andre. Sånn fortsatte vi og vi gjorde det samme når toget kom. Disse små pausene tror jeg hadde mye å si. Jeg så ingenting av det stresset jeg har sett tidligere. Han kunne bli gira, men da uten negativt stress. Det at jeg tar han ut sånn tror jeg også gjør at han vet han har en utvei ut av en litt ukomfortabel situasjon.

Han lekte mer og tok litt mer kontakt med Ayla enn tidligere, men det må være han som inviterer Ayla. Når ho inviterer snur han seg ofte vekk og enten kommer til meg eller Reidar eller går unna. For Bella var det mye mer avslappende å kunne leke fritt med Ayla uten å ha en bror hengende i halen og beina. Og når Ayla surrer rundt på egenhånd kommer Bella insisterende å inviterer ho til lek. Lapper til ho og kaster seg ned i lekestilling 😉

Var også gøy å se at Farhoud Amini har trent Ayla på å hoppe på ting. Ayla tok sklia i barnehagen, hoppa opp på sånne gyngegreier med fjær under, fulgte targetfinger og ho har en annen vri på dans enn Bella og Kaktus, ho tar en piruett på to bein. Veldig sjarmerende. Når jeg skulle teste litt trening på Ayla så var det som å trene med Bella eller Kaktus. Ho lød de samme håndsignalene, var fokusert og responsiv. Ho er litt tregere bare, men helt tydelig med.

Kaktus var veldig flink med toget i går også. Så lenge han har kontakt med meg er det ganske lett for han å holde okuset når toget kommer. Han reagerer, men langt ifra så intenst. Men han fikk seg en liten jakt 😉 Det kom et tog vi ikke så i rutetabellen og når jeg ikke var rett ved så blir det for vanskelig, men jakta er mye mer avslappet og han kobler nå at jeg blir borte når han jakter. Det så jeg spesiellt godt i dag, da han igjen fikk seg en uventet jakt. Men igjen veldig rolig og han scanner etter meg med en gang toget er passert.

På slutten av barnehageturen så jeg Kaktus begynnte å få nok. Han trakk seg ut til avdelingen ved siden av og begynnte å gå mot porten og da tok vi hintet og pakket med oss dyra. Jeg var forberedt på å bære Kaktus igjennom passasjen under toglinja for den har han slitt mest med på vei hjem. Det er også da vi har vært uheldige med å få toget rett over oss, men han travet villig etter meg og vi ledet vei og gikk til og med først igjennom. Jeg benyttet meg også av sjansen til å legge litt godbiter i muren så det skal være litt mer spennende å gå igjennom der. Og på morgenturen i dag slapp vi å løpe igjennom passasjen. Han gikk forholdsvis fort og et stykke foran meg, men 3 ganger stoppet han og tok kontakt uten noe signal fra meg! Strålende valg som ble bra belønnet! Null jaging bare rask gange og jeg er veldig stolt. Det er ikke siden før chippen begynnte å skape trøbbel at han har kunnet slappe av igjennom der. Tidligere kunne nesten alt av ting komme i møte å han bare tok kontakt og snudde ryggen til. Jeg forventer ikke å være der igjen på en god stund, men dette gjør det mye lettere for han og han slipper en stressreaksjon tidlig på turen hvis vi kan fortsette som nå de få gangene vi går der. Han gikk igjennom passasjen på vei hjem i dag også. Litt nølende, men såpass lite og med null mas fra meg 🙂

En veldig bra helg noe vi alle trengte!

Leave a Reply

