TOGET!!

7035782-train-speed
Picture stolen from this webpage http://7-themes.com/7035782-train-speed.html

Kaktus har vært helt tulling når det kommer til toget. Og det er ikke alle tog og det er veldig situasjonsbestemt. Toget må ha rett lyd og hastighet og han trigges ikke inne selv om lyden er den samme som ute. Vi har vært veldig nøye med å trene på dette og i går tok jeg en litt annen vri en vanlig. Jeg tenkte også at å trene på det så nærme som jeg gjorde ville egentlig ikke ha så mye annet for seg enn å bare bryte selve jakten, men noe har skjedd.

I går når vi var i barnehagen tok Reidar Bella ut i et annet område. Jeg valgte å ha Kaktus løs og vi gikk rundt å trente på forskjellige ting. Han var veldig fokusert og når toget kom regnet det godbiter på bakken og rett etter det passerte løp jeg rundt å han løp etter meg. Jeg løp rundt å skifta retning som en surrete høne og han hang på og hadde det veldig gøy. Så slapp vi inn Bella igjen og det første han gjorde var å invitere til lek. Helt uten stress og bare happy og glad.

Neste gang toget kom gjorde vi det samme, men når toget kom stakk dyret. Jeg gikk umiddelbart å gjemte meg i en busk og der satt jeg musestille og så Kaktus fly rundt å lete etter meg. Han fikk en god belønning når han fant meg og vi tok oss en seiersrunde med surrete høne og Bella kom inn igjen. Denne gangen også var han happy og glad og null stress. Jeg tenkte at pokker og nå ødela jeg alt ved at han faktisk fikk jage, men dagen i dag motbeviste det. Jeg vet ikke, men det at jeg gikk å gjemte meg og at jeg forsvinner hvis han tar av på egenhånd tror jeg kanskje trigget en tanke hos han. Jeg har gjort det i andre settinger også og jeg gjorde det på vei inn i barnehagen i dag. Han dro mot porten og istedenfor å rolig stoppe han og roe han ned så slapp jeg båndet og gikk motsatt vei og gjemte meg. Reidar og Bella måtte bare henge på og Kaktus forsvant inn i barnehagen. Etter litt kom det en rimelig hastig og forvirra gutt ut igjen og løp rett i bena mine. Rett før vi gikk inn i barnehagen var vi rett ved toglinja og han leet ikke på et øre idet det kom forbi. Jeg og Reidar så på hverandre med hakene i asfalten.

Inne i barnehagen igjen kom toget og Kaktus og Bella holdt på med sitt. Kaktus ble trigga, men nå var det en veldig rolig løping og jeg gikk umiddelbart å gjemte meg igjen. Den lille rolige jakten hans gikk veldig fort over til “hvor pokker ble det av Silje nå??”. Neste gang toget kom trente vi parkour og du ser på videoen at han reagerer, men velger å bli pålogget og fortsette. Tidligere jaget han så ekstremt at han ikke klarte å lande igjen før lenge etter at toget passerte. Han har bitt meg hardt i fingerene når jeg skulle belønne han og denne forandringen er rett og slett magisk! Jeg hadde egentlig gitt litt opp hele greia og tenkt at nå er det bare å fortsette å bryte av jakten, men at problemet kom til å bli der. Han hadde blitt bedre, men de siste dagene har vært mildt sagt overraskende.

Jeg gikk fra han på tur i dag også. Han ville inn på en tennisbane å løpe og ville ikke dit jeg ville. Jeg slapp båndet og gikk vekk i taktfast marsj! Tok ikke lang tid så kom han som et uvær og ble møtt med en overlykkelig eier, god belønning og vi tok oss en løperunde i parken! At det var kjipt å bli forlatt var totalt glemt og vi løp til slutt til barnehagen og slappet av, lekte og trente 🙂 At han lærer at valgene hans har konsekvenser tror jeg er god lærdom og det gjøres uten at jeg er sint eller oppgitt. Jeg bare går og når han finner meg er jeg glansbildet av et lykketroll. Selvsagt er jeg svært forsiktig med å gå fra han ute på tur, men nå var det ingenting i nærheten og jeg var 90% sikker på hva valget hans ville være. At vi skulle blitt stående å ha en lang diskusjon ville vært værre. Dette snappet han ut av hangupen hans og det å følge meg førte til bare moro og til og med barnehagen som han elsker 🙂

Leave a Reply

