Skateboardtrening! Tull og fjas eller nyttig og lærerikt?

w_DSC0885

Kaktus hater skatere, men elsker skateboardet sitt 😉

Vi har jobbet mye med å få han tryggere i nærheten av skatere, men de kommer brått på og de suser forbi i vill fart, men de jeg har klart å stoppe har han fått lukte på. Ideen min er at når han har lært å skate så kan han til og med få teste brettene dems. Er jeg heldig blir de da en mulighet til en morsom treningsøkt og synet av en skater får en helt annen betydning for han. Og bonusen er jo at det er veldig gøy å trene skatehund. Det krever mye konsentrasjon, balanse, bli vant til forkjellige underlag, lyden, de mange bevegelsene i brettet osv. Og selv om brettet er litt skummelt noen ganger så vil han alltid mer. Det er alltid hans initisiativ å fortsette etter han har blitt småskremt av noe og han er kjapt på igjen.

w_DSC0898

I går var første treningsøkt ute. Vi trener foreløpig bare på å ha 2, 3 og 4 bein på brettet, at han dytter det og at brettet triller med han oppå. Han velger alltid å sitte mens han triller og han ser ganske snodig ut der han sitter som en statue på rullebrettet. Nå er han veldig komfortabel med alle bevegelsene og blitt enda litt tøffere på å trille brettet selv. Så får jeg se hvordan jeg løser det med kommandoer og slikt.

w_DSC0876w_DSC0837

Bella er også igang med treningen, men Reidar må gå forsiktig fremover. Ho er utrygg på ting som beveger seg under ho, men begynner å bli tøffere på brettet ho også. Veldig god trening for ho og blir ho trygg på brettet kan det overføres til andre ting som beveger seg.

Det er en del folk som mener trikstrening med hund er bare tull og det finnes ikke noe nyttig med å ha en hund som sitter bamse osv. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Trikstrening er noe man gjør i tillegg til alt det andre nyttige man gjør i hverdagen. I prosessen av å trenene inn noe nytt lærer vi utrolig mye om Bella og Kaktus, deres svakheter og styrker, hva de liker og ikke, vi styrker samarbeidet, de får mentaltrening, øker konsentrasjonsevnen, de blir mer kreative problemløsere og de lærer å lære på en morsom måte som er tilpasset deres tempo og humør. Og at de elsker det kan jo ikke være unyttig. En annen ting med triks er at veldig mye av det kan brukes i trening i andre situasjoner. Fordi de har bygd opp så gode assosiasjoner med en adferd så kan det brukes til å gjøre de tryggere i situasjoner som er litt stressende. Man kan koble de over på noe gøy, hente inn igjen fokus og koble på hjernen dems igjen. Vi har brukt det mye i møte med barn. I stedenfor at barna skal klappe så får de godbiter og ber dyra danse, snurre og sitte. Barna synes det er supergøy og dyra elsker dem når vi går. Bella og Kaktus synes det er mye mer gøy å gjøre noe for en godbit enn å bare få den servert. Trikstrening er en av våre morsomme og veldig nyttige verktøy som vi aktivt bruker til å gjøre livene deres mer spennende og for en hund er “på plass”, like mye et triks som “sitt bamse”. De klassifiserer ikke adferdene slik som vi gjør, de bare skiller mellom om det er motiverende eller ikke. Og fordelen er for oss at vi har ikke noe press om å prestere. Noen triks blir ikke fullført og det gjør ingenting, vi har lært av prosessen og vi har hatt en morsom treningsøkt sammen. Jeg har lyst til en dag å kanskje konkurrere i rally eller freestyle, men først vil jeg lære å trene og jeg vil lære å se hvor grensene går for hunden, det er jeg som trenger trening. Dyra lærer av meg og da må jeg lære meg å lese dem og hvor terskelene deres går, hva som motiverer og hva som kan bli frustrerende osv. Hunden må en tydelig stemme i treningen og at det er like gøy og motiverende for den som for meg. Trening skal ikke være en egotripp for meg som eier. Er det ikke gøy for hunden så er det en egotripp på bekostning av hunden

.

Leave a Reply

