Regn og aktiviseringsleker

w_DSC0812

Været har vært tortur for Bella og Kaktus denne uka. Spesiellt for Kaktus. Han går villig ned starten av trappa og så må jeg lirke han ned den siste delen hvor han setter seg på rompa og ser serdeles tvilene ut, men ut døra er bare å glemme. Det ender med at jeg må bære han ut. Vi er veldig kort ute og med en gang han har tisset får han snu å gå inn igjen. Problemet tidligere er at vi har stått å ventet på at Bella skal finne det umulige stedet å tisse, men nå når han vet at å gå på do er inngangsbiletten så er det ikke like ille å bli med ut. Han har en nødutgang 😉

unnamed

I går var vi veldig uheldige. Været hadde lettet og meldingene sa det skulle til og med bli sol. Vi kom oss ut og etter ca 10min så vi noen sinnsyke skyer som hurtig kom vår vei. Vi slang på dyra dekken og med en gang åpnet slusene seg. Det regna så heftig og blåste at Kaktus bare virra i ring og gråt. Vi tok hver vår hund under armen og løp hjem 🙂 Jeg regnet med at dette ville gjøre det bortimot umulig å få han ut på morgenturen i dag, men han gikk villig ut selv om det var vått på bakken. Han fikk bestemme hvor vi skulle gå og vi hadde en fin tur på steder vi ikke går så ofte. Han tok turen bort på en liten lekeplass mellom noen blokker og der ville han trene balanse i en båt og på en balansestang. Jeg sa bare “bra” for ting jeg likte og han bestemte selv hva han ville gjøre. Balansestanga har vi aldri trent på før så den overrasket meg, men der sto han å vippet og sleit 🙂

ddddd

Det har blitt mye soving på de og mye aktivisering inne. Heldigvis har vi vært mer kreative og laget nye aktiviseringsleker. Tennisball med et snitt er favoritten og den mest utfordrende, Kong Wobbler er også populær og selv om Bella er redd for den så blir ho også aktiviser, for ho løper rundt etter Kaktus å samler de bitene ho rekker å rappe, en plastflaske med to små hull i er også veldig populær og Bella har en tendens til å stikke av med den og ligge å tygge på tuten. Og vanlig Kong med frossen Vom&Hundemat er høydepunktet! Vi har trent tannpuss, kosetrening og Kaktus blir trent på bur igjen og “sånn, ferdig” blir brukt mer inne nå. De har hatt det veldig gøy inne og de blir heldigvis veldig slitne av aktiviseringen. Tennisballen gjør også at de i hvert fall er i konstant bevegelse og løper rundt i stua. Finmotorikken blir i hvert fall trent, for å få noe ut av den må man trykke på den for at den skal åpne seg og det er ikke lett med en rund dings som lett triller sin vei. Bella er litt for smart for ho tar den ofte med i senga og der ligger ho å biter i den så den åpner seg og alt renner ut, men det virker som ho synes det er så gøy å jage rundt etter den og å stjele den fra Kaktus så ho velger ofte også å bruke labbene. Kaktus er den som kommer å ber om hjelp når det blir vanskelig eller en leke er tom for tørrfor. Da kommer han med bedende øyne og skraper meg på leggen. Hvis jeg sier “ferdig” vet han det ikke er håp om hjelp og at han må gjøre noe på egenhånd først før han kan prøve igjen. Noen ganger får han da “ferdig” igjen eller jeg hjelper han. Dette fungerer strålende og jeg kan justere det så han ikke alltid bruker meg når ting blir litt vanskelig. Nå har han også begynnt å hente tennisballen til meg når den er tom. Det er jo så sjarmerende og er i tillegg en del av apport som jeg gjerne vil belønne å oppfordre han til. Ofte avslutter vi lekingen med burtrening og det ender med at han bare sovner inni der og de er helt utslått til Reidar kommer hjem.

Kaktus har også vært veldig utafor i det siste når vi er ute på tur. Nå ser vi hvordan en kastrering virkelig påvirker han og det er ikke positivt. Han blir fort satt ut og han som var så utrolig flink med andre hunder er nå værre en noen gang. I tillegg har han ikke noe spor av tøffhet og blir bare redd. Så på mandag har vi time hos vetrinær for å snakke om å fjerne chippen. Han kan ikke gå sånn i 6mnd. Ikke vet vi hvor lang effekt chippen har heller siden det varierer fra hund til hund. I tillegg har han fått tilbake disse sparkene med bakbena som jeg alltid har trodd har vært pga kneet, men nå er det kommet på frambena også. Han er veldig plaget med ørene og veldig lydsensitiv. Han er ikke redd lyder, men det er tydelig at de er ubehagelige å han slår seg på ørene og rister på hodet. Nå reagerer han bare jeg ser på noe på pc’n, vannkokeren, høy motordur, vannkrana på kjøkkenet, støvsugeren ++. Kjemisk kastrering var ikke et godt valg! Og som eier føler du deg håpløs, udugelig og direkte ond. Jeg gjorde et kalkulert valg og jeg visste det var en risiko, men håpte at dette skulle la han få slippe løpetidsstresset i harmoni, men dette er så mye værre for han og timen på mandag kunne ikke kommet fortere! Er vi heldig så tar det såpass lang tid for testosteronet å bygge seg opp igjen også at han slipper unna stresset allikevel. Bella markerer på de merkligste steder om dagen og jeg vil tro ho ikke er langt unna løpetiden. Regnværsdagene har på en måte vært bra for dem begge. Kaktus får ladet batteriene og slipper å stadig trigges av ting ute. De har det tydelig gøy her inne og kosetreningen synes vi alle er veldig fin. Kosetrening er egentlig bare håndteringstrening, massasje og å bli vant til klapp på hodet. Bella har alltid hatet det og alle skal selvsagt klappe ho på hodet. Vi gjorde det aldri fordi vi ser ho ikke liker det, men nå kan vi like godt trene ho til at det er en god ting siden vi tydeligvis ikke kan få andre mennesker til å respektere hverken ho eller oss.

w_DSC0799

I dag er det i hvert fall sol og fint vær så vi får ta en rolig tur og så slippe de på skolen så de får løpt litt. Begge trenger å få ut litt innestengt energi! Og det er på tide at dvalen tar litt pause nå 😉

Leave a Reply

