Sånn-Ferdig!

_DSC0170

Ja da har vi satt igang “ferdig” trening. Kaktus spesiellt har en tendens til å gå mye å tilby kontakt og å gå på siden av meg. Vi prøvde tidligere å trene inn “ferdig”, men da tok de det som straff hver gang vi sa det så vi endte opp med å fortsette å belønne at de tilbyr atferder. De har fortsatt muligheten til å gå å lukte og gjøre sitt, men ofte blir det ikke til det fordi de limes til oss. Her er det en fin forklaring på fordelen med Av/På- knapp og den beskriver oss ganske godt. Vi har veldig veltrente hunder og de er veldig ofte på jobb selv om vi ikke ber om det og selv om de har muligheten til å gå av jobben hvis de vil så er det ikke helt sånn det fungerer. Jeg har mange ganger tenkt på det at jeg synes det blir for mye korrekt veltrent hund, men det var den av/på-knappen som vi ikke hadde. Vi har den på alt annet, bare ikke det med kontakt og gå fot på tur.

Det vi bestemte oss for var å legge en plan for hvordan vi kunne introdusere det på en måte som ikke føles frustrerende og hvor kommandoen ikke føles som straff. Så i dag gikk vi til en rolig parkeringsplass hvor det er en del å inspisere å lukte på også. Først begynnte jeg å sette kommando (fot) på å gå rolig på siden min og helst uten kontakt. Ikke noe strikt som “på plass”, bare det vi ofte gjør til daglig, gå løst og ledig på siden og se på verden. Vi trente dette mens vi gikk bort til steder hvor jeg så at Kaktus viste interesse og ville sjekke ut. Jeg stoppet han forsiktig i båndet og han kom inn på siden igjen og fikk en godbit og rett etterpå sa jeg “sånn, ferdig” og lot han få inspisere mens jeg holdt meg mest mulig unna og usynlig. Når han var ferdig sa jeg “fot” igjen og vi gikk til et nytt sted og gjorde det samme. Dette gjentok vi flere ganger til jeg så at han reagerte på selve kommandoen med iver og hadde begynt å fatte poenget.

Så var det å ta det ut på tur! Vi gikk på rolige steder og jeg hadde han på siden og med en gang jeg så han ville lukte på noe sa jeg “sånn, ferdig”. Etter hvert sa jeg det også når jeg ikke var sikker på om det var spennende ting å sjekke ut og som oftest reagerte han umiddelbart og begynnte å sjekke omgivelsene. Noen ganger ble han værende og tilby kontakt og “fot”, men da fikk han bare muntlig ros og etter 1-2min fikk han en oppgave og han fikk være litt på jobb igjen. Noen ganger når han var godt igang med å styre rundt på egenhånd ropte jeg på han, ga belønning og med en gang trykket på av-knappen for å få variasjon. Et par ganger var det distraksjoner og da var det på jobb igjen og med en gang de var borte var det “sann,ferdig”. Dette fungerte over all forventning og han har lukta mye mer enn han vanligvis gjør. Virket også som han satte stor pris på disse pausene. På fortau med mye folk og over gangfelt var det “fot” og med en gang det var roligere så fikk han pause igjen. Det var en veldig bra start!

w_DSC0674

Ellers hadde vi en fin og rolig tur på 2 timer, med pause i en park og bare nøt været og dagen. Vi ville egentlig la de få leke litt på skolen, men de begynnte å bli så varme at det var like greit å gå hjem.

w_DSC0663

Bella med en av sine merkelige sittestillinger! Ganske leddløs til tider og ikke alltid like fotogen 🙂

Leave a Reply

