Svar fra Grisha Stewart

abba

Vi bruker BAT (Behavior adjustment training), en metode utviklet av Grisha Stewart for å trene på redsel for andre hunder. Ho har også mange andre gode treningstips for reaktive hunder og jeg betaler nå for medlemskap for å få tilgang til forskjellige webinarer, treningsvideoer og Q&A (questions & answers). Q&A er 2 ganger i uken å går igjennom medlemmenes forskjellige spørsmål. Jeg sendte inn et til gårsdagens Q&A fordi jeg ville ha tilbakemelding på om vi overdriver belønning på tur. Jeg tror mye av usikkerheten min til det bunner i at jeg ser ingen andre som gjør det samme. I tillegg er jeg noen ganger redd for at jeg krever for mye, men det er ikke selve belønningen for å gjøre riktig jeg gjør feil, men heller at jeg til tider gjør det for vanskelig med å sette de i situasjoner som er for krevende.

Her var mitt spørsmål:

  • I feel I am constantly using treats on our walks. I reward walking calmly beside me, giving into leash pressure, offering stopping and waiting with eye contact, I use kibble for the easier things and high value for tougher ones. I am afraid that we are stuck and that I can’t gradually decrease the constant treating. We live in the city with lots of distractions. What are your thoughts on this?

Svaret til Grisha forkortet var:

Velg ut det du synes er det viktigste å belønne og sett det på variabel belønningsfrekvens, men du kan fortsette å belønne som du gjør for du får hva du belønner. Eller du kan bestemme deg for å belønne kontakt en dag, fokusere på det og belønne for å holde kontakt eller håndtarget f.eks. Når du belønner flere atferder blir de likestillt og den du synes er mest viktig stikker seg ikke ut som en viktigere atferd, så det hjelper å fokusere på kun en ting av gangen.

Så er det en pause i svaret mens ho sprayer bittert eple på en gulvlist så valpen hennes Bean ikke skal tygge på den 🙂 I bakgrunnen har ho de to hundene sine som styrer rundt med sitt og valpen som er en 5-6mnd er et sjarmerende krydder i bakgrunnen.

Svaret fortsetter:

Å velge ut f.eks kontakt som primær atferd vil gjøre at du naturlig får de andre også som alle er veldig viktig og gode atferder. Å ha en hund som ofte stopper opp å tar kontakt er veldig nyttig og riktig å belønne. Men som sagt kan du fortsette å belønne som du gjør siden du bruker forskjellige belønningsgrad på godbitene og på den måten belønne bedre for de viktigste atferdene. Hvis du har hovedfokus på en atferd så er det lurt å ha det i stystem så du setter den på variabel belønningsfrekvens. Og en viktig ting er at hvis hunden har for mye fokus på deg får den ikke med seg ting rundt seg i omgivelsene og det kan gjøre at den lettere blir skremt av ting som kommer brått på f.eks.

Ho anbefalte også denne videoen av Emily Larlham.

Jeg var veldig fornøyd med svaret og det ikke bare ga meg en god pekepinn på at vi gjør ting veldig riktig, men også at det kan være lurt for oss å ha litt mer fokus på hva som er det viktigste. Reidar har alt oppdaget problemet med for mye fokus på Bella til tider. Ho kan bli så flink til å holde kontakt at ho rett og slett går på ting eller snubler. Ho har kræsja i både meg og Kaktus og gått på trær så han jobber alt med å belønne at ho går på siden men ser rundt seg. Tror også vi burde sette “gå på siden med kontakt” på kommando så de bare gjør det når de blir bedt om det. Det å gi etter for trykket i båndet er jo også en ting som er veldig viktig for oss. Det er lettere å manøvrere de rundt uten frustrasjon som ofte skjedde før.

Vi får gå igjennom det sammen og legge en plan på hvordan vi gjør det. Blir ofte til at man blir blind på det en trener på og man glemmer å se nøyere på det og gjøre justeringer. Begge hundene er utrolig flinke i bånd, men av frykt for å ødelegge det så har jeg vært treig med å sette ting på variabel forstreker. Har gjort det noe, men ikke bra nok. Men satt i litt perspektiv så har vi kommet veldig langt. Det at tørrfor fungerer som belønning er et stort skritt. Det ble ikke spist tidligere og at vi nå kan bruke kjøttbiter til kun vanskelige ting er ganske genialt. Jeg har også begynnt å belønne Kaktus for å velge avstand til andre hunder med tørrfor i det enklere situasjonene. Det gjør jo også at han ikke blir for opphengt i å “jobbe” for godbiter, men kan fortsette å ha fokus på situasjonen og verden rundt seg. Lettere også for meg å se hvor vanskelig eller lett han håndterer situasjonen han er i.

På morgenturen i dag gikk vi til skolen så de fikk løpe og ha det gøy. Bella var ikke interessert i å leke med Kaktus og var litt amper igjen i dag, så vi lekte gjemsel, lekte tørrfor jakt og jeg skulle trene Kaktus på å være rolig når toget kom. Men toget kom aldri å vi fikk bare trent litt båndtrening. Jeg vil ikke at han skal forbinde båndet med toget så vi trener alltid en stund før toget kommer. På en måte var det veldig greit at det ikke kom for da var det i hvert fall ingen kobling mellom bånd og tog! Når vi skal gå fra skolen sier vi “skal vi gå hjem” og begge løper til porten å venter på oss. Egentlig ikke noe vi har trent inn, men jeg har bare vært bevisst på å si det hver gang vi skal gå og nå er det blitt en slags kommando.Her er video fra venting på toget og tørrfor jakten 😉

Leave a Reply

