Fri som fuglen!

w_DSC8952

I helga var vi i Tomter. Vi skulle på Basenji spesialen på Lørdag og Mamma skulle passe hundene. Vi sto opp tidlig og tenkte at nå har vi respektert båndtvangen hele sesongen og det er på tide å være litt ulydige borgere, så 5 dager før båndtvangen heves slapp vi dyra løs 🙂

w_DSC8962

Kaktus har hatt en boost med energi de siste dagene. Han skal leke og ha det gøy hele tiden og ser ikke ut til å få nok. På fredagskvelden når vi kom til Mamma var han høyt og lavt og inviterte Bella til å leke hele tiden. En tur i skogen før vi dro ville være helt topp. De har ikke vært der på lenge og alle luktene og friheten ved å løpe løs var den beste gaven de kunne fått. Som ventet ble Kaktus litt overivrig av luktene i starten, men jeg fikk fokus fra han og hadde han i bånd til han roet seg. Når han sto å spiste gress og tok livet med ro tok jeg av båndet og friheten var der endelig. Vi hadde et par innkallinger før vi gikk inn i skogen som en liten reminder om hvor genialt det er og når de roet ned tempo litt etter den første gledesrunden kalte jeg de inn og det var momentant reaksjon. De fikk belønningen sin og fikk løpe videre. Etter en innkalling holder de seg ofte tett på og inntil oss så det stopper de også fra å ta helt av noe de gjorde før. Da slapp vi de bare og de løp som hodeløse idioter helt til skogsturen var ferdig. Det ble alt for mye stress og i tillegg alt for lite kontroll. Nå hadde vi en fin blanding av lek, løp, moro, rolig lukting, litt godbitsøk og flere innkallinger. Det var en innkalling som ikke fungerte, men den tror jeg ikke de hørte. Ellers kom de som noen kuler. Innkallingene kan noen ganger gire de veldig opp og da gir jeg de ofte litt tørrfor spredt rundt på bakken for å roe de litt før vi går videre.

w_DSC8953

Tidligere hadde de også en enorm radius og var mye ute av syne og langt unna. Jeg pleide å plystre så de skulle vite hvor vi var eller hvis vi skiftet retning. Etter at vi var i Stavanger lærte jeg at det ikke er en god metode. Vi var på stranda og Kaktus hadde det veldig gøy med en annen hund. Vi gikk fra han og tenkte at han ville komme etter. Det hadde vi helt rett i, men når han så hvor vi var så ble han trygg på at han trygt kunne løpe tilbake til den kule kompisen som var laaangt unna oss. Så når jeg plystret i skogen visste de hvor vi var og turte da og ha en stor eller enda større radius og de visste jeg ville plystre igjen. Nå er det slutt på plystring! Og forsvinner de ut av syne og lengre enn jeg liker så snur vi brått og lydløst og går motsatt vei. Det har hatt enorm effekt. Det tar ikke langt tid før de kommer og det er mye sjeldnere at de løper langt fra oss. Stort sett kan vi se de hele tiden og de er veldig ofte innom og får litt oppgaver før de surrer videre med sitt.

Det er så herlig å se de i full utfoldelse. Det tenner en helt spesiell gnist hos de og de lever på den i mange dager etterpå.

Vi dro til Drammen og utstilling. Det var hyggelig å se igjen kjente mennesker og hunder. Ulrikke viste Enja for Henriette og jeg er imponert over hvor dyktig handler ho er blitt. De virket som et veldig bra team og Enja er ikke en hund som elsker utstilling. Vi ble der ikke så lenge for jeg blir fort sliten av det sosiale og drar før jeg merker at jeg begynner å sone ut. Jeg er glad vi ikke tok med Bella og Kaktus og at de heller fikk være hos Mamma og bli bortskjemt og mamma er jo også så flink med dem. Jeg vil gjerne ha de med på utstilling senere, men da skal de være klar for det og det er de så absolutt ikke nå. Jeg synes utstillinger er gøy og drar gjerne bare for å se på. Og kanskje får jeg lyst til å stille Bella en dag bare for gøy.

w_DSC8764Enja og Ulrikke

Etter utstillingen dro jeg og Reidar på shopping i Drammen. Vi hadde egentlig tenkt til å kjøpe rokkering og kjegler til dyra, men kjegler fant vi ikke og rokkeringene synes jeg var for store så jeg skal lage egne i mindre størrelse. Men vi kjøpte et skateboard! Og når vi kom tilbake til Tomter så tok det ikke lang tid før jeg og Kaktus var igang med skatetrening 😉 Jeg tok det veldig rolig og vi ga oss når han hadde to labber på brettet og var blitt vant til at det trillet.

På søndag gikk vi en rolig tur rundt i nabolaget før vi igjen tok turen ut i skogen. Jeg hadde ikke med meg kamera dagen før så jeg ville ta litt bilder. Vi hadde en fin skogstur, med inkallinger og det vanlige. Bella og Kaktus klatra i bratte skrenter de ikke ville turt før og etter en time i skogen tenkte vi å ta en annen vei ut av skogen. Det er en veldig gjengrodd sti og vi brøytet oss frem. Bella og Kaktus løp i forveien og på vei tilbake for å sjekke at vi hang på ble de plutselig ampre og skikkelig stressa begge to. Jeg skjønte ikke hva det var og kunne ikke se at den lille løpingen kunne ha gira de sånn opp og det var det heller ikke. De hadde vært borti et eller annet som gjorde at de ble helt knudrete på beina og de spratt og dansa og klarte ikke stå stille. Bella begynnte å pipe og ble rimelig desperat. Vi plukka opp hver vår hund og gikk hjemover. Kaktus roa seg ganske kjapt, men Bella peip og peip og var tydelig plaga. Jeg ble først redd for at det kunne være huggorm, men de hadde ingen bitt og det var tydelig at det var en irritert kontaktreaksjon på et eller annet. Jeg aner ikke hva det var, men det var ingen hyggelig opplevelse for dem. Når vi kom ut av skogen var Kaktus fin igjen og Bella hadde sluttet å pipe, men ho var fortsatt stressa og utafor. Jeg vaska de med en kald våt klut og etter hvert forsvant irritasjonen på beina. De roet seg ned etter hvert og kunne nyte været på verandaen.

Også trente vi litt mer på skateboardet 😀 Nå avsluttet vi med at han sto på brettet mens jeg trilla han rundt. Han satt bare der å blomstra og synes det var helt normalt. Treningen nå er bare å få han vant med det og så får jeg sette det mer i system så han kan trille det selv.

w_DSC9012 w_DSC9018

Det har vært et veldig fin helg og det er alltid gøy å se hvor spennende det er for de å komme tilbake til Oslo igjen og oppdatere seg på alle luktene 🙂

Her er video fra skogsturen på lørdag og en litt rotete treningsøkt på verandaen til Mamma.

Leave a Reply

