Kaktus leder vei!

w_DSC8466

På morgenturen i dag fikk Kaktus styre hvor vi skulle gå. Jeg ledet oss til Torshovdalen og derfra fikk han gå akkurat hvor han ville. Han stopper ofte og tar kontakt eller kommer inn til meg og det ble han belønnet for som vanlig å så passet jeg på å havne bak han når han begynnte å gå igjen. Først satte han kursen mot parkbenken hvor det ligger mye rart å slenger. Jeg pleier å unngå å gå dit nettopp på grunn av det, men i dag skulle han styre 😉 Måtte bare følge med om det var noe han var på vei til å spise, men ingenting. Han snuste grundig over alt rundt benken og så bar det videre oppover i parken. Bella virket veldig fornøyd med valgene til Kaktus. Ho hang på og fant mange spennende lukter. Ellers gikk han mot alle forhøyninger i gresset, litt i ring, men virket som han hadde en større overordnet plan på hvor han skulle. Og vi hang på.

Når han nådde bakken ned til lekeplassen hvor de bevegelige ballene er så økte farta noe veldig. Måtte stoppe han et par ganger for å dra, men så var det igjen hans valg hvor vi skulle. Han var veldig målbevisst og satte kursen rett mot den lille vingleballen, hoppet opp uten å nøle og der sto han meget fornøyd! Kom en jente forbi med en veldig ivrig setter og den hadde han liten tid til å bry seg med. Tittet noen ganger, men så var fokus fullt og helt på ballene. Nå har han blitt så komfortabel med bevegelsen i ballen at han kan danse på den. Er ikke lenge han står, men han kommer helt opp i dansestilling. Jeg måtte til slutt bestemme at vi skulle gå derfra, ellers hadde vi vært der fortsatt. Og Bella hadde ingen interesse av ballene i dag. Ho liker ikke bevegelsen enda.

Så bar det videre med Kaktus i tet. Han tok oss langs siden av parken og fulgte stien hvor det er mange spennende lukter. Spesiellt store greiner som har fallt av trærne er veldig spennede og de inspiseres grundig. Bella hang som vanlig på og sjekket alt Kaktus sjekket. Igjen virket det som det var et overordnet mål. Han var først på vei til noen sementstøtter som vi hopper på noen ganger, men av en eller annen grunn ble han stående og jeg fikk han ikke til å ta et valg om hvor han ville. Så jeg hintet retning inn i parken igjen og da var han i gang. Retningen ble fort veldig tydelig og det var rett mot en åpen plass hvor skatere ofte trener. Vi gjør ofte litt parkour der og Kaktus pleier å sette kursen dit selv når det er skatere der som han jo er litt redd for. Men i dag var det ingen der og han fikk styre. Han inspiserte først alle parkbenkene og alt sølet på bakken før han hoppet på flere av hinderene. Jeg trodde han ville hoppe rett på hinderne for det er det han pleier, men virket som han visste at nå er det jeg som styrer så det er ikke noen hast, kan like godt sjekke disse spennende luktene først. Bella hang fornøyd på som vanlig 😉

Så var det tid for at jeg overtok roret. Reidar må på jobb og vi måtte sette kursen hjemover. Virket som han fort skjønnte forskjellen og han tok plass ved siden av meg og vi gikk hjem. Dette var veldig gøy og det jeg merket var at han luktet mer på ting enn han vanligvis gjør. Når vi leder an så går vi sikkert utenom ting de egentlig ville sjekket ut. Det her skal vi gjøre mer og i morgen er det Bella sin tur til å styre 🙂 Og en dag skal de få styre ut  fra blokka også, men da regner jeg med vi havner på skolen! Blir spennende å se om jeg har rett.

Leave a Reply

