Puss puss så får du en SUSS

63393_Tannb_rste_med_tannpasta__store_hunder_1

Ja da har vi begynnt tannpusstrening. Vi startet for en 4 dager siden og har tatt en kort økt hver dag. Først begynnte vi med å lære de å bli tatt og gravd inni munnen og at jeg tar grep rundt rundt munnen dems. Når de synes det var helt greit gikk vi videre til å venne dem til tannbørsten. Først rolig inn i munnen, så et lite børst, så et lite børst på forskjellige steder i munnen. Og gradvis kunne vi børste mer og mer. Nå er vi kommet dit at det begynner å ligne tannbørsting.

Bella ble så ivrig når vi begynnte med små børst. De får en liten ert leverpostei etter hvert børst og ho kastet seg til slutt over tannbørsten. Når ho ser den nå gaper ho over den og jeg må holde den unna hvis jeg ikke er klar. Ho skjønner veldig godt at det er tannbørsten som “produserer” leverpostei. Begge to hopper ivrig opp i tannpussestolen og begge er like skuffa når økten er over. Når Kaktus blir pusset sitter Bella og følger nøye med å lurer på når det er hennes tur og noen ganger prøver ho å stjele tannbørsten og når ho pusses står Kaktus opp etter stolen og strekker seg etter børsten. Trodde ikke de skulle bli så ivrige av tannpuss, men ser ut til at det her blir noe de kommer til å glede seg til hver kveld.

Vi brukte dentastick hver dag før, men det er tydelig at det ikke er nok. Når de skulle ha vaksinene sine så sjekket vetrinær tennene og det var begynnende tannstein, så nå må vi pusse. Uansett er dentastick dyrt i lengden og pusse tennene er mye billigere og mye bedre for tannhygenen. Jeg har vel egentlig bare utsatt det fordi jeg ikke var sikker på hvordan jeg skulle trene de på det, men nå hoppet vi i det og tok alt steg for steg og i deres tempo. Treningen gikk mye fortere enn jeg hadde trodd og er faktisk veldig gøy.

Vi skal også bytte tannbørste. Tydeligvis trenger man ikke å pusse innsiden av tennende fordi det svært sjelden bygger seg opp tannstein der fordi tunga hele tiden sliper vekk smuss. Den doble tannbørsten gjør at jeg ikke helt får kontroll over hvor jeg pusser og de må gape for at jeg skal komme til.

Leave a Reply

