Mer Parkour

w_DSC8427

 

Nå som ferien er over og hverdagen er her så spriter vi det hele opp med å trene nye ting å fortsette å utvikle parkouren. Bella har vært veldig pysete på tynne murer og kanter og Reidar har slitt med å få ho til å balansere, men denne uken knakk ho koden. Det som skjedde var at Reidar markerte og belønnet ho for hvert skritt ho tok. Etter kort tid gikk ho flere og flere skritt før ho fikk markering å belønning. Og for ekstra bra prestasjoner fikk ho jackpot. På en økt gikk ho fra å null til 50 og ga bare mer og mer. Vi ble selvsagt veldig stolte og det gjorde nok ho og. Ble det litt for skummelt hendte det at ho hoppet ned, men før man rakk å si noe så var ho oppe igjen.

w_DSC8423

Her er det full konsentrasjon og hver muskel er i helspenn, men ho ga seg ikke ble etter hvert mer og mer avslappet.

w_DSC8391w_DSC8400w_DSC8430Kaktus har trent på en lift. Vi har hoppet opp på dekket/hjulet tidligere, men denne gangen fikk jeg han til å hoppe opp på “panseret”. Han var litt usikker og forsiktig, men kom seg opp. Overflaten er utrolig glatt og han kan ha en tendens til å bli litt for ivrig og gi litt for mye gass. Nå måtte han tenke seg om å virkelig kjenne etter at han hadde grep. Han var utrolig flink og konsentrert og dette var tydeligvis veldig gøy! Han gikk over alt hvor det var mulig å gå. Ene gangen hoppet han rett fra hjulet over på panseret og rett over på neste hjul og det var ikke noe jeg ba om for så glatt som det var der synes jeg det var litt for hasardiøst, men Kaktus var helt supermann så han mente noe annet. Jeg tenkte det var nok trening og ga kommando “ned”, men så fort han traff bakken snudde bikkja og hoppa opp igjen. Vi trente litt til og igjen sa jeg “ned” og bikkja spratt opp igjen og igjen og igjen. Men det er vel et luksusproblem at bikkja ikke vil gi seg med treningen. Jeg er nok litt for flink til å belønne at de tilbyr å trene, men jeg blir så glad når de viser så tydelig at det er dette de vil. Hunden sitter der med fullt fokus å venter på at leken kan begynne og det svært vanskelig å nekte han det. Men det er visse ting jeg må gå omveier rundt hvis ikke jeg er klar for en økt og noen nye ting ser jeg han sjekker ut på egenhånd om de kan fungere som en parkourgjenstand. I dag var han klar til å hoppe opp på en sementstøtte med en svær bolt i toppen. Ikke noe farlig, men han ville fått veldig lite fotfeste. Han var litt tvilende, så på meg og siden jeg ikke sa noe lot han den være, men ofte tar han bare sats og hopper på ting jeg ikke hadde tenkt på at kunne brukes. Kreativ er han i hvert fall! Og at hunder ikke kan generalisere begynner jeg å tvile litt på 😉 I hvert fall med Basenji.

w_liftDenne uka virker det som om det er litt hormoner i sving hos han. Han er mer “på”, mer gira, får bust av visse lukter og i noen situasjoner, og han er mer følsom for om jeg er litt fraværende. Men det har gått veldig bra, han er lett å få kontakt med og etter litt trening roer han seg ned igjen. På mandag er det 3 uker siden han fikk chippen og om en ukes tid vil nok den værste testosteronstormen være over.

Vi har også begynnt å trene inn Premack inkalling. Det er egentlig bare at det du virkelig vil ha akkurat nå kan du få, men du må først lystre inkalling og belønning er at du får løpe til hva nå enn det var du var så gira på. Vi har startet kontrollert nå med saftige velduftende godbiter som ligger på bakken. Begge to gjorde det veldig bra. Så blir steget videre å gjøre det samme med f.eks at Kaktus har veldig veldig lyst til å hoppe opp på den muren, eller Bella har så veldig lyst til å lukte på det treet osv.

Leave a Reply

