Kløfri!

w_DSC7454Endelig er kløen borte. Vi gikk ikke så lang tur i går pga dårlig vær og ingen klær. De var ganske miserable og Bella gikk under et hvert tre ho fant, strøk inntil husvegger og løp under tak ved hver mulighet. Å forlate de tørre flekkene ho fant var alltid et hardt valg. Du så ho sto og nølte før ho til slutt bykset ut i været. Kaktus er litt mer hardfør så lenge det ikke er kaldt i tillegg til regn, eller det gud forby blåser også. Da ser han styggt på meg og alt er min skyld, jeg er en hundeplager som krever at han må ut 😉 Vi gikk til tennisbanen så de kunne løpe å ha det gøy. Det løftet humøret betraktelig. Og så var det bare å kjappe seg hjem før humøret gikk i minus. Bella synes det var tungt å ikke bli belønnet. Ho skal ha all ære for å gi av seg selv. Ho tok masse kontakt og spesiellt i de rette situasjonene, gikk fint på siden over veien, hoppet på steiner, satte seg pent med kontakt og var fortjent masse belønning, men med det nye regimet fra vetrinær så kan vi ikke desverre.

Når vi kom hjem gikk ho bare å la seg. Ho klødde ikke, ingen hevelser og ho sov tungt hele dagen. En regndag var egentlig veldig greit for jeg tror ho trengte det. Kaktus var ikke imponert over været han heller så han rullet seg sammen og sov tungt han og. Når han har fått kort tur, pleier han å komme å grave meg på leggen så vi kanskje kan gå ut, men han bare sov. Ho har klødd både i går og i dag, men nå er det svært sjelden, ikke intenst og det er på stikkene. Kaktus klør mer enn ho. Allerede nå virker det som hverken fôr eller vanlig turområder er triggere. Har ikke måtte gi mer Zyrtec heller.

I dag var det regn og fint om hverandre. Vi gikk en rolig og fin tur opp til fotballbanene på Grefsen. Der fikk de løpe løs og hadde det helt strålende. Jeg hadde et enkelt godbitsøk med Kaktus hvor jeg gjemte godbiter under 2 kjegler som lå og slang. Det synes han var helt genialt. Han ble helt kjelglefrelst og ville nesten ikke gi de opp selv når godbitene var borte. Når han lekte med Bella igjen gikk jeg å la noen godbiter under en av de uten å si noe. De lekte videre og etter hvert begynnte vi å tenke på å dra. Så ser jeg lyspæra gå på hos Kaktus. Han ser at den ene kjegla står oppreist og han aner muligheten for at det kan gjemme seg noe spennende under den. Han la i sprint bort til den, vippet den elegant overende og fikk sin belønning. Så måtte den inspiseres grundig i tilfellet det lå noen inni kjegla. Han stappa hode så langt inn i den at han nesten satte fast hode. Veldig glad for at det ikke skjedde selv om det hadde vært komisk, men vi har planer om å kjøpe sånne selv og er greit å være venner med kjeglene.

På vei ut av fotballbanen kom det en idiot av en hundeeier. Han gikk med 5 hunder løs hvor ingen av de lystret inkalling. Vi sto innesperret i åpningen til banen og alle 5 hundene kom stormene mot oss. 3 strihåra dachs, en vorsteher og en blanding av stor snauzer og noe. Jeg slapp opp langlina og Kaktus prøvde febrilsk å holde styr på alle som lukta på han og svansa rundt han. Utrolig nok var det ingen knurring fra han. Kan ha hjulpet at jeg slapp opp lina, men kan bare være at det var for mye på en gang. Eieren fikk de etter hvert med seg inn på banen og jeg belønnet Kaktus for kontakt. Han sleit veldig i starten, var veldig gira, peip og var stresset, men det tok ikke så lang tid før han roet seg heldigvis. Vi gikk videre og han stresset seg opp igjen når vi skulle runde et hjørne å gå inn i parken (muselunden). Jeg stoppet og ventet og han var rask med å ta kontakt igjen. Jobbet bare med kontakt og belønnet med litt godbitsøk i gresset. Han roet seg igjen, men var som klisteret til leggen min en stund. Men etter hvert løsnet han og brukte mer lengde av langlina og fant spennende lukter. Bevegelsene hans løsnet og han travet i avslappet gange igjen. For han var dette en ekstremsituasjon som hadde preget han resten av turen tidligere, men han hentet seg inn igjen overraskende fort. Bella synes ikke det var et høflig og sivilisert møte ho heller, men ho tasset bare videre. Er veldig synd å ha sånne møter etter så lang tid med forbedring hos Kaktus. Men jeg tror dette ville vært mye værre før og satt han mye mer tilbake tidligere. Nå er han kanskje litt mer usikker i morgen, men jeg tror han henter seg inn igjen ganske fort. Han får knurre litt i søvne som han ofte gjør etter noe stressende. Foreløpig er der bare høylytt snorking.

w_DSC7458

Bella viser fortsatt ingen tegn til mer hevelser eller utslett! Ho sover søtt og hvis dette fortsetter så gruer jeg meg til å dra tilbake til slåttemarka som vi tror er triggeren. Som vetrinæren sier så føles det veldig slemt å utsette ho for det samme igjen, men hvis ho da reagerer så vet vi hva triggeren er.

Leave a Reply

