Vetrinærhøgskolen

Bella ble værre i går kveld. Ho klødde mer og mer og til slutt ble ho desperat, peip, klarte ikke å ligge stille eller holde seg i ro generellt. Til slutt satte all stressing igang tarmfunksjonene og ho måtte ut. Ute var ho helt rabiat, men fikk heldigvis gjort fra seg. Inne sprella ho og peip. Vi tok ho rett i dusjen og skyllte ho grundig med kaldt vann. Mens Reidar satt med ho inntulla i håndkle ringte jeg døgnvakta til Sinsen dyreklinikk. Ho som svarte virka bare irritert og ville bare få meg til å ta et valg om ho måtte ta turen til klinikken midt på natta eller ikke. Jeg spurte om jeg kunne gi Bella Zyrtec for det har jeg liggende, men ho sa at ho visste ikke doseringen så jeg måtte bare bestemme meg for om vi skulle dra inn å få kortisonssprøyte. Videre sa ho at det ikke var sikkert ho ville ha effekt av kortison og det ville ta min 2 timer før den hadde effekt. Heldigvis roet ho seg når ho lå inntulla i det fuktige håndkle så lenge det var i kontakt med de mest irriterte områdene.

_DSC7451

De værste hevelsene var borte, men ho var dekket i store røde irriterte felter og mange små områder over alt på kroppen. På bena var ho helt knudrete.

I 4 tiden på morningen begynnte det å klø igjen. Ikke like ille som før og det kom og gikk i bølger. Jeg ringte vetrinærhøgskolen og fikk time. Jeg hadde ikke lyst til å bruke Sinsen Dyreklinikk og vetrinærhøgskolen har egen dermatolog. Vi fikk time og Reidar og Bella dro mens jeg og Kaktus ble hjemme. De tok celleprøver av stikkene hennes og stillte en haug av spørmål. Vetrinæren var utrolig flink med ho og sjekket hver millimeter av hunden. Han ga ho en injeksjon antihistamin og vi fikk en skreven fremgangsmåte i å prøve å utelukke triggere som kunne være årsaken. De var utrolig hyggelige og profesjonelle og i brevet vi fikk vil han gjerne at vi oppdaterer han og kommer med spørsmål. Han sa vi skulle gi 5mg zyrtec 3 ganger om dagen hvis kløen eskalerte igjen og kortison blir heldigvis bare aktuellt hvis vi ikke får bukt med dette eller ho blir værre. På Sinsen vil jeg tro de ville gitt ho kortison og ferdig med det. Men på vetrinærhøgskolen var målet å prøve å finne triggeren og i tillegg lindre ubehaget hennes.

Nå skal vi aller først separere godbiter og tur. Vi pleier å gi tørrfor som belønning og som søk i gress. Godbitene kan hun ikke få før om 2 dager. Hvis ho er bedre og ikke viser tegn til flere utbrudd etter en uke så skal vi gå tur ved slåttemarka på Tøyen som vi tror kan være utløseren.

Journalsammendrag fra Vet:

” Bella har hatt det som høres ut som en akutt innsettende allergisk reaksjon (hypersensitivitetsreaksjon type 1), dette innebærer at huden hovner opp initielt ofte som vabler, som etterhvert vil bre seg ut til større hovne områder. Hode, hals og frambein er vanligste steder hvor dette utvikler seg, men kan også sees på andre deler av kroppen. Vanligste trigger er fôr eller matvarer, insektsstikk eller andre ting i miljøet (en slags kontaktallergi). Det er desverre ikke alltid at vi finner ut hvorfor hunden får disse reaksjonene, men det er en viktig del av utredningen å prøve å finne trigger.” Journalsammendrag hele pdf

Jeg og Kaktus gikk en fin 2 timer tur i flott vær, mens Bella fikk være hjemme å slappe av. Kaktus var som en gammel mann på tur. Han var så bedagelig og bare loffet rundt. Vi hadde to tette passeringer som han taklet uten problemer. Den første var en hissig labrador som hang i båndet og knurret og bjeffet. Den var 2meter fra oss og Kaktus satte seg ned foran meg med kontakt av egen maskin og ba bare om belønning. 2 ganger tittet han bort på hissigproppen og så kunne vi rulse videre. Den andre var en staff som passerte han med en halvmeter. Igjen tok han umiddelbart kontakt, fikk en godbit mens vi passerte og den brydde han seg ikke mer med. De andre hundene vi har sett har han ikke brydd seg med i det hele tatt, bortsett fra en løs Bichon Frise som kom overraskende på han mens han var opptatt av en spennende lukt. Den kom inn bakfra og jeg måtte si “se en hund” så han ikke skulle skvette og muligens gå i forsvar. De hilste rolig og kort, så tasset Friseen over til en tilfeldig fyr i parken som ikke var særlig glad for å få uanmeldt hundebesøk.

One thought on “Vetrinærhøgskolen

Leave a Reply

