Kommandopolitiet

Smitt&Smule elsker å “gå i buret”.

Vi lærte dem kommandoen når vi brukte bur. Nå er burene borte, mye fordi de tok så enormt mye plass i leiligheten og fordi det er veldig koselig å ha dem i senga, selv om de stjeler puta mi og sparker meg i magen. Jeg prøvde å endre kommandoen når de skulle legge seg i sengene sine, men det fikk jeg ikke til. “Gå i buret” er så innprentet så vi får bare bruke den.

Når vi skal re av senga på kvelden pleier vi å sende de i “buret”. Men det er ikke alltid at vi gjør det og Smitt&Smule synes tydeligvis dette er litt kjipt. Så nå virker det som de har regnet ut at hvis vi går på badet så er neste steg at vi legger oss og da er alt håp ute. Så hvis de skal belønnes for å “gå i buret” så må de tilby det selv, akkurat i det vi er på vei ut av badet. Og det er akkurat det de gjør. Hver dag nå så sitter de som tente lys i sengene sine og stirrer så intenst at øynene holder på å sprette ut. Jeg synes det er så sjarmerende og jeg er så glad i at de tilbyr og er kreative så de får sine tørrforbiter og så hopper de glade opp i senga til oss.

w_DSC6986Å si Denta Stick har også blitt en kommando, men ikke bevisst fra min side. Og det er svært sjelden jeg har sagt det. Sier jeg Denta Stick så løper begge to å setter seg i sengene. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan denne koblingen har skjedd. Jeg sa Denta Stick i trappa på vei inn etter kveldstur en gang og begge to fikk det veldig travelt opp trappa og var veldig utålmodige når jeg skulle låse opp døra. Vel innenfor løp de rett i sengene sine. I går sa jeg det ute på kveldsturen på vei hjem og Bella kvakk til og et lys ble tent. Det som er rart er at jeg nevnte bare Denta Stick når de fikk den i buret når de var ca 7-8mnd. Men senere har jeg alltid sagt “gå i buret” og markert med “bra” når de er på plass. Mulig jeg har sagt det uten å vite om det, men jeg skulle bare teste det igjen for en stund siden og da hadde de overført betydningen av Denta Stick fra bur til senger på egenhånd. Og som kommando sitter den som et skudd. Tydelig at mange repitisjoner trengs ikke for at de skal huske en kommando, er den godt nok innlært så er den svidd inn i kommandoregisteret. Og dette med en kommando jeg ikke engang har lært de med vilje.

Jeg lærte jo Kaktus “kattepus” ved et uhell også. Hvis jeg vil ha en gal og stresset pelsmann så er det bare å si kattepus. Men lærdommen av kattepus ble brukt til å lære de “Reidar” og “se en hund” og mange flere. Å lære de “se en hund” var skremmende lett. De kobler ting så fort at jeg blir snart redd for å åpne munnen ute på tur 😉 Kaktus blir jo gal når han ser toget og vi trener my på at han skal ta kontakt med meg når det kommer. Det er han blitt veldig flink til, men jeg har lagt merke til at jeg nevner ordet tog når det kommer. Tror ikke han har koblet det enda, men jeg vet jeg må la være før det har blitt enda en tabbekobling. Lurer på hvor mange tabbekoblinger de kan som jeg ikke er klar over…

2 thoughts on “Kommandopolitiet

Leave a Reply

