Klatring og tresøk

Ble visst en innholdsrik kveldstur. Først var Kaktus litt stresset og ivrig, så han trengte noe å gjøre. Trær er fine til litt aktivisering. Jeg bare stapper noen godbiter inn i barken og han må lete de opp. Han jobber seg flittig rundt hele treet både høyt og lavt. Tydelig at dette er gøy. Bella og Reidar hadde sitt eget tre hvor det var intens søking der og. For noen som ikke ser hva dyra driver med må de virke som hunder med en merkelig trefetisj. Treehugger basenjis.

Så var det klatring. Det er en et lite “fjell” midt i parken hvor Bella en dag plutselig tok sats og forsvant opp den bratte siden. Jeg sto der og måpte! Ikke akkurat noe jeg forventet av ho. Dette var rett etter vi hadde begynnt med parkour og ikke vet jeg, men mulig vi hadde tent en gnist. Jeg fortalt om det til Reidar og jeg tror han har gått og ruget på ideen med å gjøre klatring på det fjellet til en treningsøkt. Jeg sto med Kaktus og når jeg så bort på Reidar og Bella så sto ho midt i fjellveggen. De var helt borte i sin klatrelek 😉 Flott initsiativ. Jeg var kjapp med å ta frem mobilen og få det dokumentert. Dette var første klatreøkt så det er mye kløning, men dyra gir seg ikke. Kaktus var på vei baklengs ned veggen ved et tidspunkt så han fikk en hjelpende dytt i rompa. Har lagt merke til med han at han er modigst i starten. Da gjør han uten å tenke. Etter en stund virker det som han konsentrer seg for mye å dermed blir litt usikker. Men det er gjerne sånn med nye utfordringer. Får han en siste økt med suksess før vi gir oss, så gir han mer og mer for hver gang vi gjør det igjen. Mange Basenjier er jo født med klatregen. Det genet har ikke Smitt&Smule, eller kanskje det er et sovende gen som nå kan vekkes 🙂 Uansett får de i hvert fall økt kroppsbeherskelse, blir utfordret og vi gjør noe gøy sammen.

Leave a Reply

