Flinke Kaktus!

I går hadde vi en veldig fin tur i fint vær. Vi gikk litt nye steder og Kaktus vekslet så fint mellom å lukte på verden og ta kontakt. Jeg kunne nesten viske til han og han reagerte umiddelbart. Et sted fant vi en ganske tynn murkant og Kaktus hoppet opp før jeg rakk å gi kommando. Han så at dette var en perfekt treningsmulighet. Denne var perfekt tykkelse. Akkurat tykk nok til at han turte balansere og akkurat tynn nok til at det krevde en del konsentresjon. Det var også et hjørne som han passerte med eleganse, sprikende poter og dyp konsentrasjon. Bella synes det var litt skummelt å balansere, men hoppet gjerne opp på den.

Vi gikk videre inn i et området med mye gamle fredede trehus. Dyra sto og luktet på noen blomster og Bella ble usikker på en fyr som sto nøye å fulgte med på oss. Han sto demonstrativt å raslet med noen nøkler, før han til slutt kommenterte surt at vi nå hadde tenkt til å la hundene våre tisse på blomstene hans. En annen hund hadde lagt igjen en stor bæsj rett ved og han kom med en lang regle om hvor jævlig det ble når hunder fikk gjøre som de ville. Jeg skjønner at han blir irritert, men ble litt tatt på senga når vi fikk en kalddusj for at våre bare luktet på noen blomster. Han begynnte å bli ganske amper og jeg sa bare at vi beklager så mye, skal aldri la mine hunder lukte på blomstene dine. De hadde klare bevis på at de hadde vært borti blomster før på dagen. Begge to gikk rundt med en svær gul klatt midt i trynet av pollen fra løvetann.

Vi hadde mange tette passeringer og Kaktus var rolig og holdt kontakt med meg. Han fikk litt bust av en knurrende flat, men holdt fortsatt kontakt å var lett å avlede. De passerte på 1,5meter så jeg er veldig stolt av han. Busten forsvant rett etterpå og han var rolig og fin i beveglsene. Vi kom til parken ved Tøyenbadet og der satt det en jente med en løs hund. Den underholdte seg med å løpe bort til alle hunder i nærheten og folk som satte seg for å nyte været. Et par prøvde å dytte den vekk, mens eier forble i sin tåkedott verden. En hundeier ble ganske irritert, ho skulle passere med sin hund i bånd, men måtte slippe sin løs da de to herjet og lekte så voldsomt. Vi snek oss forbi mens den var opptatt.

På vei hjem fant vi en enda vanskeligere mur. Den var litt tykkere, men mye høyere. Kaktus hoppet opp igjen før jeg rakk gi kommando, men ned igjen like fort. Jeg fikk han opp igjen og vi balanserte bortover. Dette krevde mye konsentrasjon siden denne var mye høyere, men han ble modigere og modigere. Andre gangen jeg skulle ha han opp slet han litt, men kloret seg fast og opp. Er så gøy å se de jobbe så hardt for å prestere.

På kveldsturen slapp vi de i barnehagen. Det satte de virkelig pris på og de løp som gale. Bella ble så ivrig at ho tok sklia av egen maskin. Plutselig så vi ho klatre opp trappa og rase ned sklia i vill fart 😉 Jeg fikk Kaktus til å hoppe opp på et lite treplatå på et lekehus. Bella i sin iver etter å være med kom som en rakett, tok sats og fløy over en ganske høy vegg og landa inni lekehuset. Både jeg og Kaktus måpte og lurte på hva som skjedde. Irriterende å ikke ha det på film! Ho kan å overraske 🙂

Leave a Reply

