Vask&Terror, og litt Dognition

I dag var regnværsdag, to korte turer og mye soving og lek inne.

Etter turen stellet Kaktus så fint med sin kjære søster. Det hele var så harmonisk og fint, men ting endrer seg fort. Kaktus var ferdig med vask og klar for å sove, men Bella ville herje og bite i broren. Ho har aldri plaget han når han ligger under et teppe så jeg holdt opp teppet, han la seg under og jeg regnet med at ho ville roe seg eller finne noe annet å leke med. Men ho bestemte seg for å grave frem broren, sitt beste leketøy. I den fine sporboka er det et eget kapittel om lek som jeg har lest i dag. Perfekt mulighet til å teste det ut på terroristen, så stakkars Klumpen kunne sove uten å bli gnagd på og slått i hue. Nå ligger ho i senga med hodet på leken (ullsokk med tau). Fint hvis ho kan ha alternative leketøy 😉

Kaktus trengte nok en rolig dag med pause fra Dognition. Vi fortsatte med oppgavene i går og han ble ganske frustrert. Nå skulle jeg legge godbiter under kopper. Han skulle velge hvilken etter hukommelsen og jeg skulle lure han (flytte godbiten uten at han så det). Det jeg stusset over var at de mente det skulle kombinere lukt og hukommelse i en og samme oppgave, men han hadde alt bestemt seg for hvilken kopp han skulle velge og dermed var ikke nesa med i gamet. Uansett ble han frustrert over å gjøre feil hele tiden. Og siste oppgaven skulle han sitte i først 1min å vente før han fikk prøve seg (da tok han heldigvis riktig kopp og ble belønnet), neste var 1,5min og da tok han feil (ingen belønning), så var det 2min og han satt og peip og valgte feil (ingen belønning). Neste gang skulle vi fortsette med 2,5 min. Da stoppet jeg det hele og gjorde noen morsomme triks og ting han kan, med rikelig med belønning. Jeg vet han har god hukommelse, på tur kan han finne et kyllingbein og 3 dager senere husker han på millimeteren hvor det er. Men når han blir frustrert og han tidligere har blitt lurt så tror jeg ikke man kan forvente så mye. For han ble det gambling hvilken kopp han skulle velge og i tillegg skulle han vente i evigheter og det var 50/50 sjangs at han ble belønnet og han har blitt lært til å ikke kunne stole på egne vurderinger. I det hele tatt å basere seg på “riktig” data ser jeg ikke at man kan gjøre når man bruker kun 2 kopper og få forsøk. Vanskelig å si om hunden gambler, lærer av feil etc. Vi skal nå fullføre, men stiller meg litt tvilende til det hele.

Leave a Reply

