surr&snurr

Kaktus hadde et mindre hyggelig møte med en løs Border Collie på tur i går. En hannhund med veldig stivt kroppspråk. Det ble mye knurring og ikke så overraskende masse glefsing når eieren av BCn dro den unna.

Vi har brukt mye BAT (behavior adjustment training) og survival skills som består i å snu, følge targetfinger, snuse i bakken osv når man er er tett på og ikke kommer unna. Dette har hjulpet utrolig mye og noen ganger kan det å se en annen hund fungere som en inkalling i seg selv. Når det kommer en løs hund og jeg ser vi ikke kan komme unna gjør jeg så lite som mulig annet enn å prøve å ikke stramme båndet. Slippe tør jeg ikke. Dette har fungert veldig bra. Selv om jeg helst skulle sett at jeg kunne velge hvilke hunder han møtte og gjort det i riktig tempo, har jeg lært at i Oslo er det mye uvettig slipp av hund og møtene kommer til å skje. Men den jobben vi gjør ellers når vi har kontrollen selv er til stor hjelp og han er roligere og mye mer balansert når uhellet skjer. Men møtet i går er jeg redd setter oss veldig tilbake. Han ble ordentlig redd. Han roet seg fint ned igjen etterpå, men var som klistret til meg og ville ikke annet enn å gå på siden med kontakt. Det var tydelig at han trengte å distrahere seg selv. Tidligere på turen passerte en ivrig boxer 1meter bak oss mens begge var i sitt med kontakt, den holdt de uten problemer og vi tuslet videre. Jeg lar de alltid legge merke til en hund før jeg tar de i sitt eller hva enn jeg gjør i de forskjellige situasjonene. Jeg kan også si “se en hund” og de begynner å scanne, ser hunden, tar kontakt å vi flytter oss til egnet sted. Nå vet jeg ikke hva jeg kan kreve av de etter det møtet (var ikke hyggelig for Bella heller), så får ta det gradvis å se det an.

Lørdag for litt over en uke siden oppdaget vi at han tisset blod. Vi fikk time senere på dagen og de konstanterte urinveisinfeksjon. Som den uheldige gutten han er har han hatt mange vetrinærbesøk og stresset veldig bare vi gikk inn på klinikken. Lydighetstreningen har hjulpet mye og han bruker oss aktivt som distraksjon når vi er der inne. Forrige vetrinærbesøk gikk veldig bra. Men i går skulle han dit til sjekk på kvelden og jeg var redd hendelsen før på dagen ville gjøre det ekstra vanskelig for han. Reidar dro og vet godt hva som kreves for å hjelpe han være rolig. Han gjorde alt riktig og vetrinærbesøket gikk veldig bra allikevel! Kaktus ignorerte andre hunder der inne og holdt fokus på Reidar. Han hadde visst gått i dekk på vetrinærbordet også 😀 Flinke begge to!

Jeg gikk en liten tur med Bella mens de var borte, men ho synes det var kaldt og ville bare hjem å vente på broren. Ho takler bra at han drar, men du ser ho venter. Vi trente litt BIFFinkalling og den satt som et skudd, men så vendte ho snuten hjemover 😉

Vi har akkurat vært ute å benyttet oss av den magiske timen på morningen og tatt livet med ro bortsett fra litt snurring og dansing 😉 Blir en rolig og litt kortere tur etterpå. Går vanligvis 2-2,5 time på hovedturen, men tror det er bra med litt kortere tur i dag.

Leave a comment