Erfaring fra valpekurs

Når Bella var valp bestemte vi oss for å gå på valpekurs på Sinsen (Oslo Hundeskole).Jeg husker teoridagen som en veldig morsom opplevelse. Jeg hadde såre magemuskler etter å høre på Geir Marrings underholdende forklaring om hunders læremåter og eieres rare ideer og fallgruver.Jeg husker lite av innholdet i dag. Eneste er vel dårlig timet belønning av f.eks BC hvor dyret trodde det å se på fugler var det eier ville.

Selve kurset ble ikke en veldig god opplevelse for Bella. Hun hadde trengt først og fremst å lære å være i situasjonen før jeg begynnte å kreve all mulig lydighet. Ho var stresset, utilpass og ukonsentrert. Det hele startet ganske rett på med sitt øvelser og slikt. Mye lokking med pølse og ikke lagt opp til at hunden fikk pause når den trengte det, men når vi bestemte det. Jeg husker jeg følte det ble mye mas fra meg, lokking og nesten tvang til å fortsette. Men det var det vi ble anbefalt. Få oppmerksomheten til hunden og fortsett. Oslo Hundeskole skal være 100% positiv og baserer seg på belønningsbasert trening, men det blir ikke det hvis hunden blir presset utover sine evner til å håndtere situasjonen. Vi hadde en instruktør og en hjelpeinstruktør. De var veldig hyggelige, men det ble lite oppfølging av hver enkelt.

Jeg husker jeg ble bedt om å rose med kroppspråk og stemme i tillegg til å bruke godbit. De viste det veldig tydelig: hoppe, være glad, rope med lys entusiastisk stemme og klappe hunden. Jeg gjorde som de vise befalte og Bella tok det vel mer som straff og reagerte med usikkerhet på hvorfor eieren hennes plutselig ble så masete og gal. For det første er ho ikke så glad i klapp, for det andre er ho vant til at jeg er mer rolig. Jeg tror ikke det er noe galt i å rose en hund på denne måten, men da er det ofte en person som har en slik personlighet og hunden er vant til det og hunden faktisk setter pris på den type ros. Jeg ser jo nå at for Bella er det en enorm belønning bare det å gjøre noe riktig. Et klikk fra klikkeren og kanskje klare noe hvor hun har utfordret seg selv er mer belønnende en min stemme og adferd. Variasjon gjør at hun holder iveren og forventningene oppe, ikke mitt kroppspråk. At jeg trener når hun er motivert gjør at hun forbinder trening med noe gøy.

Det ble mye terping i det uendelige på samme ting og Bella gikk fort lei, det endte i mas fra meg og masse lokking. Det ble også så mye pølse at ho nesten rullet hjem. Jeg tror ho hadde et anstrengt forhold til pølse ved kursslutt. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg lett etter et valpe sosialiseringskurs som hadde mer fokus på å skape en trygg valp i nye situasjoner, som la opp treningen tilpasset hver hunds behov, som lærte meg bedre å lese min egen hund og hva den prøvde å fortelle meg og at å sitte eller bli er ikke noe det haster med å få til når hunden din er utilpass, at trening skal være like gøy for hunden som for deg. Det skal være med på å skape et godt bånd mellom hund og eier og da må hunden få en stemme i det hele. Å basere seg på godbiter er vel og bra, men belønningsbasert trening og positiv trening går dypere enn det. Stiller du urimelige krav til hunden så er det ikke positivt lenger.

De fleste hundene hadde det gøy, men det var også mye stress. Jeg er ikke imot Oslo Hundeskole, jeg bare erfarte at opplegget ikke var for oss.

Leave a Reply

