Amatør parkour

Vi og dyra synes det er veldig gøy å trene “parkour”. Det startet ved en tilfeldighet. Vi hadde trent inn targetfinger for å bruke i diverse situasjoner på tur. I by er det veldig praktisk. Jeg ble redd den fingeren ble litt kjedelig å følge, så ved et infall fikk jeg Kaktus til å følge den opp på en stein, så flere steiner og så har vi hoppet på alt mulig rart etter det. Dyra ble så gira av det så vi gjør dette ganske ofte. Balanserer, hopper fra en ting til en annen, danser på en stein, går under ting, hopper over ting osv.

På tur nå kan begge to gå mot en stein, stoppe se på meg og be om kommandoen hopp. Med en gang jeg sier det skyter de fart. Virker som det ikke er like gøy å gjøre det av eget initiativ. Vi belønner dem noen ganger når de tilbyr å hoppe for det gir oss en pekepinn på hva de liker. Vi belønner generellt ofte at de tilbyr forskjellige ting.

Flere ganger har Bella vært på vei til og hoppe opp på noe, men avbrutt seg selv antagelig fordi det har vært så høyt. Jeg har da prøvd å gi kommandoen for det og plutselig har hunden superkrefter. Ho er tydelig gira/stresset når ho kommer opp, men det virker som ho får en veldig mestringsfølelse også får ho en ekstra bra belønning. Tidligere var ho veldig pysete, gikk lange omveier for å komme til et sted hvor det ville være enkelt og raskere og hoppe seg dit. Nå har ho blitt veldig tøff og utfordrer seg selv.

Noen ganger sier jeg bare hopp og de må selv lete opp noe å hoppe opp på. Du ser de scanner til de finner noe passende, tar sats og setter seg pent. Når vi slipper de på lekeplassen på skolen, løper de rundt å leker, men det varer ikke lenge før de vil ha oppgaver. Ofte sliter vi med å få de til å leke å løpe, da sitter de gjerne på en stein å ser smarte ut, eller sitter som tente lys ved føttene våre. Men det er veldig bra med disse pausene. Før løp de nonstop og det kunne bli litt mye, spesiellt for Kaktus. Han har veldig godt av å slippe ut maks energi for så å bruke hodet og roe seg litt igjen.

Jeg hadde totalt undervurdert smitt&smule. Jeg trodde ikke jeg kunne få en sånn iver og energi i trening. Vi har ikke holdt på med dette lenge og vi er jo amatører, men de små tingene vi har trent på, de små tingene vi lærer underveis er utrolig morsomt. Plutselig gjør dyra et eller annet vi ikke hadde forventet eller trodd de kunne og vips så er vi et steg videre. Jeg skulle ha Bella til å hoppe opp på en parkbenk, men ho fant ut at ho skulle ta sats, hoppe helt opp på rygglenet for så å fly over hele greia. Jeg ropte BRA og vi prøvde en gang til. Ho fløy over igjen og igjen.Gøy å se dem være kreative, ta initiativ, ha det gøy og utfordre seg selv. Og ikke minst dytte hverandre ned fra noe i iver etter å være med.

Leave a Reply

