2 hunder

Det er både pluss og minus med å ha to hunder og jeg har tenkt på det mange ganger, om jeg var litt for uerfaren. Jeg har gjort mange feil med hundene og gjør det sikkert enda. De har måttet tåle min frustrasjon/usikkerhet, skiftende metoder og overdreven sosialisering på flere områder. Heldigvis føler jeg at vi har nådd et punkt hvor jeg er flinkere til å lese dem og vi har funnet en metode vi alle liker og ser at det gjør hverdagen morsommere og mer fremgangsrik. Vi fortsetter hele tiden å lære, men det er små ting som endres.

Heldigvis har jeg Reidar som jeg har vært smart nok til å inkludere. Han er utrolig flink med dem og vi er blitt et veldig bra team. Jeg går hovedturen med de i uka og det er ikke så lett å belønne presist når man har to alene. Men nå som vi trener mye når vi går med hver vår hund og med de samme kriteriene så har de blitt utrolig synkrone. Jeg kan bare vente litt til begge gjør eksakt samme adferd og markere begge samtidig. Kaktus er som regel først ute, men er blitt så flink at han tåler å vente til Bella er på plass og jeg kan markere de for flink bisk samtidig. Hvis Bella står og lukter og Kaktus tar kontakt med sitt så belønnes han uten markering. Husker jeg hvisket bra så bare han skulle høre det, men da kom søstra som et lyn og skulle ha sin belønning. Ikke vet jeg hva jeg belønnet ho for!

w_DSC5458

Bella og Kaktus er utvilsomt veldig glad i hverandre. De leker sammen, de steller hverandre og de venter veldig på at den som er borte skal komme hjem igjen. Vi har dobbelt glede av å ha to vidt forskjellige personligheter som preger hverdagen vår. Vi lærer å tilpasse oss begge to. Mange ting er likt, men veldig mye er også natt og dag. Jeg tror den gleden de har av å ha hverandre er gull. Vi snakker ikke hund og inget menneske kan løpe som en basenji. Å se de to løs i skogen eller på et jorde er vakkert. De er sjelden langt fra hverandre og registrerer en av dem at menneskene deres har gjemt seg så hiver den andre seg også etter i letingen. Når de er våte blir de en sirkulerende yin yang formasjon hvor de slikker hverandre tørre. De er ikke alene når menneskene går og har en til som snakker samme språk.

w_DSC6241

Å ha 2 hunder som uerfaren førstegangseier som (rødmer) til og med trodde Ceasar Millan var en god inspirasjonskilde og som hadde 2 unghunder samtidig, har utvilsomt vært vanskelig til tider. Spesiellt siden man bor i by hvor det sjelden er fred og få, hunder rundt hvert hjørne, folk som skal klappe uten å spørre, sykler uten varsel i lysets hastighet, men allikevel så kan jeg i dag ikke se for meg å ikke ha de to lykkepillene.Vi er en familie på 4!

